لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

«در این فضای آلوده تنش ایران و اسرائیل ممکن است هر چیزی پیش آید»


در روزهای اخیر موضوع خطر حمله احتمالی موشکی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا و یا احتمال انجام یک حمله نظامی به ایران، بگونه وسیعی در رسانه‌های خبری جهانی بازتاب یافته و بار دیگر برخی از مقامات آمریکایی و همینطور اسرائیلی در این باره اظهار نظر کردند.

در گفت‌وگو با دکتر هوشنگ حسنیاری کارشناس امور نظامی و تحلیلگر، نخست از او پرسیده‌ایم، خطر حمله ایران به آمریکا و یا احتمال حمله نظامی یک‌جانبه اسرائیل به ایران تا چه حد جدی است ؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:07:11 0:00
لینک مستقیم


هوشنگ حسن یاری: روزنامه واشینگتن پست نخستین رسانه‌ای بود که روز پنجشنبه نوشت وزیر دفاع آمریکا نگران احتمال حمله اسرائیل به ایران بین ماه‌های فروردین تا اوایل تیر ماه سال آینده است.

دیوید ایگنیشس، نویسنده این مطلب، بدون ذکر نام منبع خود نوشت اسرائیلی‌ها از آن می‌ترسند که ایران بسیار زود با مقدار کافی اورانیوم غنی شده در تاسیسات زیرزمینی خود به تولید بمب اتمی اقدام کند.

از مئیر جاودان‌فر، استاد دانشگاه در اسراییل، می‌پرسیم احتمال حمله آن کشور به ایران تا چه اندازه جدی است.

مئیر جاودان‌فر با اشاره به افزایش چشمگیر مطالب انتشار یافته در مورد احتمال چنین حمله‌‌ای می‌گوید: «به نظر می‌آید احتمال حمله در حال افزایش است به خصوص وقتی آقای پانه‌تا می‌گوید این احتمال وجود دارد، مشروعیت زیادی به این احتمال می‌دهد.»

هوشنگ حسن‌یاری، استاد دانشگاه در کانادا، نیز می‌گوید: «اسرائیلی‌ها بیشتر در پی این هستند که آمریکایی‌ها را به نوعی وادار کنند به ایران حمله کند، یعنی کاری که خودشان می‌خواهند را آمریکا برایشان انجام دهد. به همین دلیل هر از چند گاهی خطرات جدی ایران را مطرح می‌کنند که ایران اکنون با این ۱۰۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده خود قادر است بمب اتمی بسازد، در نتیجه باید هر چه زودتر جلویش را گرفت. دراین فضای آلوده ممکن است هر چیزی پیش آید و کافی است یکی از طرفین از نیات و حرکات طرف مقابل برداشت اشتباهی کند و در نتیجه یک جنگ ناخواسته به وجود آید. ضمن این که درنهایت ممکن است آمریکا اجباراً این فکر را نکند ولی اسرائیلی‌ها و بسیاری از کشورهای عربی به ویژه در منطقه خلیج فارس دلشان می‌خواهد یک بار و برای همیشه مسئله ایران را حل کنند و به همین دلیل خطر جنگ به نظر من جدی است.»

به نوشته واشینگتن پست، لغو تمرین نظامی آمریکا و اسرائیل در بهار سال جاری می‌تواند نشانی از احتمال حمله اسرائیل به ایران باشد.

اما لئون پانه‌تا در واکنش به این مطلب گفت در این خصوص اظهار نظر نمی‌کند. وزیر دفاع آمریکا تنها گفت: اسرائیلی‌ها مطرح کردند که در حال بررسی یک حمله هستند، ما هم نگرانی‌هایمان را در این مورد مطرح کردیم.

وزیر دفاع آمریکا روز یک‌شنبه به شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفته بود ایران در حدود یک سال وقت نیاز دارد تا به دانش تولید سلاح هسته‌ای دست پیدا کند ولی دو یا سه طول خواهد کشید تا آن را عملیاتی کند. وی اضافه کرده بود دولت اوباما به تلاش خود برای جلوگیری از این اقدام ایران ادامه می‌دهد.

آقای پانه‌تا همچنین گفته بود تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی «خط قرمز» واشنگتن محسوب می‌شود.

در این میان یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفت: «لئون پانه‌تا به این نتیجه رسیده‌است که احتمال زیادی وجود دارد اسرائیل به تاسیسات هسته ایران در بهار آینده حمله کند.»

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه‌های نماز جمعه در واکنش به شایعات حمله نظامی به ایران اعلام کرد تهران از برنامه هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

وی گفت: «تهدید به جنگ به ضرر آمریکا است، خود جنگ ۱۰ برابر به ضرر آمریکا است. آنها و دیگران بدانند و می‌دانند که ما هم در برابر تهدید به جنگ و تهدید به تحریم نفتی تهدیدهایی داریم که در وقت خودش، آن وقتی که لازم باشد انشاءالله اعمال خواهد شد.»

مئیر جاودان‌فر، استاد دانشگاه در اسرائیل، با تاکید بر سرنوشت‌ساز بودن مذاکرات آینده گروه پنج به علاوه یک با ایران، به ویژه درباره سایت فردو در قم می‌گوید: «کسی دراین مسئله شک ندارد که اگر به ایران حمله شود دولت ایران هم واکنش نشان خواهد داد ولی واضح‌تر این است که مسئله اتمی ایران و نگرانی از ایران اتمی اکنون فقط منحصر به اسرائیل نیست و می‌بینیم مسئله دارد به مرحله‌ای می‌رسد که جامعه بین‌المللی از استراتژی خود علیه دولت ایران منصرف نخواهند شد. همین تحریم‌های اخیر ضربه هولناکی برای ایران است. به نظر می‌رسد اگر در مذاکرات آینده گروه ۱+۵ و دولت ایران، راه حلی پیدا شود به خصوص درباره سایت فردو و غنی‌سازی در آن و جلوی غنی‌سازی را بگیرند، حتی اگر موقت باشد برای اعتمادسازی، تا حدی می‌تواند فشارها را کم کند و حتی کفه ترازو را به نفع ایران سنگین‌تر کند. امیدواریم در مذاکرات آینده به یک راه حل مناسب دست یابند. ولی مسئله سایت فردو برای جامعه بین‌المللی بسیار مهم است به خصوص برای دولت اسرائیل.»

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به دلیل تعقیب برنامه هسته‌ای خود تحت فشارهای شدید اقتصادی و سیاسی بین‌المللی قرار دارد و کشورهای غربی از تهران خواسته‌اند تا برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.
اما تهران تاکید می‌کند برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است.
XS
SM
MD
LG