لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

مخالفان قذافی: شهر مصراته زیر بمباران شدید نیروهای دولتی است


درگیری ها بر سر کنترل شهر مصراته در نزدیکی پایتخت لیبی میان هواداران معمر قذافی و مخالفان رهبر این کشور همچنان ادامه دارد.
درگیری ها بر سر کنترل شهر مصراته در نزدیکی پایتخت لیبی میان هواداران معمر قذافی و مخالفان رهبر این کشور همچنان ادامه دارد.
گروه مخالف معمر قذافی می‌گوید که نیروهای وفادار به رهبر لیبی روز یک‌شنبه شهر مصراته در غرب این کشور را زیر آتش سنگین توپخانه گرفته‌اند و بمباران این شهر هم‌چنان ادامه دارد.

این حملات یک روز پس از آن روی می‌دهد که دولت لیبی اعلام کرد نیروهای وفادار به معمر قذافی از مصراته عقب‌نشینی کردند و مخالفان رهبر لیبی از بازپس گرفتن این شهر توسط نیروهای خود خبر دادند.

باسم عبدالسلام، یکی از سخنگویان مخالفان قذافی روز یکشنبه گفت که «تیپ‌های نظامی معمر قذافی از بامداد امروز بمباران‌های خود را آغاز کرده‌اند و این بمباران‌ها هم‌چنان ادامه دارد.»

این سخنگوی مخالفان حکومت قذافی افزود: «آنها مرکز شهر، به‌ویژه خیابان طرابلس و سه منطقه مسکونی را نشانه گرفته‌اند» و افزود: «شرایط بسیار خطرناک است.»

مصراته شش هفته است که هدف حملات نیروهای قذافی بوده، حملاتی که به گفته برخی از منابع در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های خارجی تاکنون دست‌کم هزار کشته برجای گذاشته‌است.

خالد کعیم، معاون وزیر امور خارجه لیبی، روز جمعه گفت که پس از عقب‌نشینی ارتش، قبایلی که در مصراته و اطراف آن ساکنند در مقابل شورشیان قرار خواهند گرفت و برای وادار کردن شورشیان به تسلیم از «گفت‌وگو» یا «زور» استفاده می‌کنند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا اخیراً اظهار داشت که نیروهای حکومت لیبی احتمالا غیرنظامیان را در اطراف شهر مصراته هدف بمب‌های خوشه‌ای قرار می‌دهند. حکومت لیبی این اتهامات را رد می‌کند.

پیام پاپ در مورد لیبی

پاپ بندیکت شانزدهم روز یکشنبه در پیام خود به مناسبت عید پاک، خواستار پایان گرفتن نبردها در لیبی شد و ابراز امیدواری کرد تا دیپلماسی و صلح در خاورمیانه جایگزین خشونت‌ها شود.

وی در این پیام گفت: «امیدواریم که در نزاع کنونی در لیبی، دیپلماسی و گفت‌وگو جایگزین جنگ‌افزار شود و امیدواریم به کسانی که از این کشمکش آزار دیده‌اند اجازه داده شود تا به کمک‌های بشردوستانه دسترسی پیدا کنند.»

وی دعا کرد که در خاورمیانه «نور صلح و شرافت انسانی بر ظلمت، نفاق، تنفر و خشونت غلبه کند.»

رهبر کاتولیک‌های جهان ابراز امیدواری کرد که «در تمامی کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه همه شهروندان، به‌ویژه جوانان، در راه پیشبرد خیر و منفعت همگانی تلاش کنند و جامعه‌ای بسازند که در آن از فقر و تهیدستی خبری نیست و احترام به انسان، الهام‌بخش هر تصمیم سیاسی باشد.»

عید پاک از اعیاد مسیحی است که به باور مسیحیان، عیسی مسیح، سه روز پس از مصلوب شدن، در این روز از مرگ برخاسته‌است.
XS
SM
MD
LG