لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

خداحافظی راجر فدرر با اولین گرنداسلم سال


راجر فدرر (راست) در سال ۲۰۱۰
راجر فدرر (راست) در سال ۲۰۱۰
در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های اوپن ملبورن که نخستین رویداد از چهار گرنداسلم فصل است، راجر فدرر در رقابتی مهیج ۳-۲ مغلوب اندی ماری شد و از راهیابی به فینال بازماند.

فدرر ۳۱ ساله که پرافتخارترین تنیس‌باز مرد تاریخ جهان به‌شمار می‌آید، در رقابت‌های امسال برای دهمین بار پیاپی توانست به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های ملبورن راه یابد. او اگرچه پیش از این ۱۰ بار مغلوب اندی ماری شده بود، اما این نخستین باری است که در یک گرنداسلم تسلیم رقیب بریتانیایی خود می‌شود.

پای دیگر فینال، مرد شماره یک جهان از صربستان است. نوواک جوکوویچ ۲۵ ساله که در مرحله نیمه نهایی به راحتی و در سه ست پیاپی بر دیوید فرر اسپانیایی غلبه کرد.

اندی ماری و نوواک جوکوویچ پیش از این ۱۷ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم جوکوویچ ۱۰ پیروزی بوده. در رقابت‌های گرنداسلم، آخرین بار در فینال یواس اوپن ۲۰۱۲ بازی کردند که ماری برنده شد و برای اولین بار به جام گرنداسلم بوسه زد.

ماری در المپیک لندن هم از سد جوکوویچ گذشت. اما در رقابت‌های ملبورن ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در دو مصاف متوالی این دو تنیس‌باز برجسته، برتری نصیب جوکوویچ شده.

اندی ماری از وقتی ایوان لندل را به عنوان مربی برگزیده و ظرافت‌های فنی او را به بازی خود افزوده، تحولی شگرف در شیوه مبارزه و نتایجی که کسب می‌کند ایجاد کرده. لندل از چکسلواکی در دهه ۸۰ میلادی مرد شماره یک تنیس جهان بود و هشت بار فاتح رقابت‌های گرنداسلم شد.

برترین‌های ملبورن ۲۰۱۳

در فینال انفرادی زنان ویکتوریا آزارنکا بانوی شماره یک جهان از بلاروس مقابل لی نا از چین قرار خواهد گرفت. همان قدر که حذف راجر فدرر در مرحله نیمه نهایی، میلیون‌ها هوادار او را در سراسر جهان اندوهگین کرد، شکست و حذف ماریا شاراپووا نیز دقیقاً در همان مرحله نیمه نهایی و در برابر حریف چینی، هواداران پرشمار و سرسخت او را افسرده خاطر ساخت.

آزارنکا در کارنامه‌اش فقط یک گرنداسلم دارد و آن هم جام پارسال همین رقابت‌هاست. لی نا از چین نیز فاتح فرنچ اوپن ۲۰۱۱ شده و حالا یکی از این دو نفر، دومین گرنداسلم را روی تاقچه افتخاراتش خواهد گذاشت.

در دو نفره مردان، برادران برایان از آمریکا برای بردن سیزدهمین گرنداسلم مشترک، مقابل رابی هاسه و ایگور شیلینگ زوج موفق هلندی قرار خواهند گرفت.

در دو نفره زنان، جام قهرمانی نصیب ایتالیایی‌ها شد. سارا ارانی و روبرتا وینچی موفق شدند زوج استرالیایی را در خانه از حفظ جام، باز بدارند. این سومین جام قهرمانی زوج موفق آتزوری محسوب می‌شود. تیم استرالیایی با وایلدکارت در رقابت‌ها حضور یافته بود اما پیروزمندانه تا فینال پیش رفت.

در رقابت‌های مختلط، زوج لوسی هرادچکا و فرانچک چرماک از جمهوری چک در فینال مقابل یارمیلا گادجوسووا و ماتیو ابدین از استرالیا قرار خواهد گرفت. جالب این که این زوج استرالیایی هم با وایلدکارت در رقابت‌ها حضور یافته بود. استرالیایی‌ها سخت امیدوارند پس از ناکامی در تمام رقابت‌های انفرادی و شکست در فینال دو نفره زنان، دست‌کم در فینال مختلط، جام این تورنمنت قدیمی را در خانه حفظ کنند.
XS
SM
MD
LG