لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

واکنش توکلی به مرتضوی: تهدید به افشاگری در زمان استیضاح


احمد توکلی، نماینده مجلس (راست) و سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران.
احمد توکلی، نماینده مجلس (راست) و سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران.
احمد توکلی، نماینده مجلس، در واکنش به خبر شکایت سعید مرتضوی، متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک، از او به اتهام «نشر اکاذیب» تهدید کرد که «اسنادی» را علیه سعید مرتضوی افشا خواهد کرد.

با وجود این که در ارتباط با وقایع یادشده حکم جلبی نیز برای سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، صادر شده، او با حمایت رئیس جمهور ایران به سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی منصوب شده‌ است و این امر اعتراض گروهی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته‌ است.

این گروه در اعتراض به این امر، به دنبال عملی کردن استیضاح وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی هستند و خبرگزاری فارس روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت خبر داد که احمد توکلی در واکنش به شکایت تازه مرتضوی از او گفته‌ است که «وقتی در استیضاحی که انجام خواهیم داد اسناد علیه او را افشا کردیم، معلوم خواهد شد چه کسی دروغگو است».

بنا بر این گزارش، وی افزوده‌است: «ولی همین که آقای مرتضوی تا چند روز پیش که احتمال استیضاح وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی را می‌داد سکوت کرده بود و حالا شیر شده‌ است، بهترین دلیل است که نام‌برده حرفی برای گفتن ندارد.»

احمد توکلی در پاسخ به جوابیه سعید مرتضوی در گفت‌وگو با فارس افزود: «من خدا را شکر می‌کنم که شاکیان من افرادی مثل مرتضوی، ملک‌زاده، مشایی، جوانفکر و رحیمی هستند و من در مقابل این افراد قدرت دفاع از خودم را نزد قاضی دارم و انشاءالله پاسخ خواهم داد.»

سعید مرتضوی، معاون پیشین دادستان کل کشور، متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ است، وقایعی که به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ دست‌کم چهار کشته در این بازداشتگاه بر جای گذاشت و باعث برچیده شدن این بازداشتگاه «غیر استاندارد» و برکناری سعید مرتضوی شد.

مسئله «قول شرف»

با وجود اعتراض نمایندگان، خبر ماندگار شدن سعید مرتضوی در منصب جدید، به تازگی در حالی مخابره شد که به نوشته رسانه‌های داخلی ایران، استیضاح وزیر کار پس از «قول شرف» سعید مرتضوی برای استعفا از سمت ریاست سازمان تامین اجتماعی منتفی شد، قولی که آقای مرتضوی اکنون منکر آن است.

احمد توکلی نیز گفته‌ است که این «قول شرف» توسط چهار دستگاه صوتی ضبط شده‌ است، اما سعید مرتضوی که منکر این قول شده‌ است در واکنش به این اظهارات آقای توکلی در نامه‌ای نوشته‌ است: «اینجانب از طریق یکی از وکلای دادگستری شکایتی را علیه ایشان به عنوان نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی تنظیم و از مرجع قضایی خواسته‌ام که آقای توکلی نوار مورد ادعای خود را ارائه کنند.»

در این نامه همچنین به نقل از سعید مرتضوی بحثِ دادن «قول شرف» سوژه‌ای جهت «تخریب و انتقام‌گیری و همچنین تدارک جنگ روانی و تبلیغاتی علیه وی» ارزیابی شده‌ است.

به نوشته روزنامه اعتماد چاپ روز سه‌شنبه، سعید مرتضوی در این نامه «لفظ «قول شرف» را ساخته و پرداخته احمد توکلی دانسته و نوشته‌ است که از ایشان در این خصوص شکایت کرده‌ام و درخواست دارم نوار مورد ادعای خودشان را برای اطلاع عموم ارائه نمایند.

اما خبرگزاری فارس روز دوشنبه خبر داد که احمد توکلی در واکنش به این درخواست گفته‌ است: «آن چه درباره ۴ ضبط‌ صوت من گفته‌ام مربوط به جلسه حکمیت مربوط به بنده بود و درست هم هست و از ضبط شدن جلسه دیگر با آقای حداد و زاکانی خبری ندارم؛ قول شرف مربوط به این جلسه بود. آقای زاکانی که من ایشان را به صداقت و راستگویی می‌شناسم، ناقل آن کلمه بوده‌ است.»

به گزارش فارس، احمد توکلی در پایان گفت که به گفته پیامبر اسلام «منافق کسی است که سه ویژگی دارد وقتی خبری می‌دهد دروغ می‌گوید، وقتی قول می‌دهد عمل نمی‌کند و وقتی امانت به او می‌سپارند، خیانت می‌کند. در آینده معلوم خواهد شد که چه کسی این صفات را دارا می‌باشد.»

به‌رغم گذشت نزدیک به سه سال از آن چه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در سال ۸۸ آن را «جنایات کهریزک» توصیف کرد، دادگاهی برای محاکمه سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی مشهور به قاضی حداد و علی‌اکبر حیدری فرد سه مقام قضایی متهم در «جنایات بازداشتگاه کهریزک» تشکیل نشده، اما سعید مرتضوی در روزهای پایانی اسفند ۹۰ در دولت محمود احمدی‌نژاد ارتقاء منصب یافته و به عنوان «نماینده ویژه رئیس جمهور و مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی» منصوب شد.
XS
SM
MD
LG