لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

ضیافت شام ایران در نیویورک برگزار شد؛ «حرفی از تحریم به میان نیامد»


محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل، در منهتن نیویورک
محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل، در منهتن نیویورک
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شامگاه پنج‌شنبه ضیافت شام خود را در نیویورک در محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل بدون حضور سفرای چهار عضو دائم شورای امنیت برگزار کرد. به گفته سفیر ژاپن، در این ضیافت «هیچ حرفی از تحریم‌های تازه [علیه ایران] به میان نیامد».

روز پنج‌شنبه خبری منتشر شد حاکی از این که منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، نمايندگان تمام اعضای شورای امنيت سازمان ملل را به ضيافت شام در محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل در نیویورک دعوت کرده است.

در حالی که اغلب خبرگزاری‌ها از این عمل ایران به عنوان «حرکتی نادر» یاد کرده‌اند، خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را «تازه‌ترین تلاش جمهوری اسلامی در سطح بالا برای فرار از دور تازه تحریم‌های اقتصادی» توصیف کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز از قول یک مقام آمریکایی شام روز پنج‌شنبه را یکی دیگر از تلاش‌های ایران دانسته است.

به گفته این مقام آمریکایی، «آنها [مقامات ایرانی] آشکارا فهمیده‌اند که تلاش‌های فعلی در شورای امنیت و جاهای دیگر دارد آنها را منزوی می‌کند».

بيش از يک ماه است که گفت‌وگوها در میان اعضای گروه پنج به علاوه یک متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان برای آماده کردن پيش‌نويس قطعنامه دور چهارم تحريم‌ها علیه ايران به دليل فعاليت‌های اتمی جمهوری اسلامی در جريان است.

از میان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، تنها سفیر چین در این سازمان در ضیافت شام آقای متکی شرکت کرد و چهار عضو دیگر از جمله ایالات متحده معاونان سفیر را به این میهمانی فرستادند.

اما دیگر اعضای شورای امنیت از جمله کشور ژاپن در سطح سفیر به دعوت منوچهر متکی، رئیس دستگاه دیپلماسی محمود احمدی‌نژاد، پاسخ گفتند.

یوکیو تاکاسو، سفیر ژاپن در سازمان ملل، با اشاره به این که این ضیافت «هیچ نتیجه ملموس و عینی» نداشته گفت: «هیچ حرفی از تحریم‌ها به میان نیامد. مهم این است که بیشتر اعضای شورای امنیت اینجا هستند.»

به گفته آقای تاکاسو، منوچهر متکی در این ضیافت بار دیگر بر موضع ایران مبنی بر این که «استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حق ماست» تاکید کرده است.

واشینگتن و متحدان غربی‌اش بر این اعتقادند که جمهوری اسلامی به دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای است، اتهامی که تهران همواره رد کرده و آن را مخالف اعتقادات اخلاقی و مذهبی خود توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG