لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

حسن عباسی، از «تروریسم مقدس» تا داوری فستيوال فيلم فجر


حسن عباسی
حسن عباسی
بيست و نهمين دوره جشنواره فيلم فجر از شانزدهم تا بيست و ششم بهمن ماه برگزار می شود.

جشنواره ای که اگرچه عنوان بين المللی را نيز يدک می کشد اما به رغم سه دهه برگزاری، هرگز نتوانسته است خود را به موقعيت فستيوالی معتبر در سطح بين المللی بَرکشد. اين جشنواره که هر سال به دليل مشکلات مختلف غير سينمايی همچون بی برنامگی ها، تغييرات دايمی مبتنی بر سليقه های ناپايدار، توقيف ها ، سانسورها و يا راه ندادن آثاری از سينماگران ايرانی به بخش های مختلفش، حاشيه های بسياری در پی داشته، امسال نيز از اين وقايع به دور نبوده است.

پس از حواشی متعددی که امسال هم جشنواره فيلم فجر را در برگرفته است، روابط عمومی جشنواره با اعلام اسامی داوران بخش مسابقه باز هم حاشيه ديگری به بيست و نهمين دوره اين جشنواره افزود.

در ميان اين داوران که از عده ای از اهالی شناخته شده سينما تشکيل شده اند(صرفنظر از اعتبار و اهميت آنها در فضای سينمای ايران ) ، اما يک نام باعث برانگيخته شدن شگفتی و مباحث حاشيه ای در ميان وب سايت ها ومحافل سينمايی ايران شده است:حسن عباسی.



حسن عباسی که روابط عمومی جشنواره فجر تحت عنوان «منتقد و کارشناس استراتژيک رسانه» معرفی اش کرده، پيش از اين همواره خود را به عنوان رئيس موسسه ايی با نام « مرکز بررسی های دکترينال امنيت بدون مرز» معرفی می کرد.

عباسی دستکم در يک دهه گذشته،همه جا با عناوينی چون دکتر،استراتژيست، استاد دانشگاه و نظريه پرداز، به ايراد سخنرانی های جنجالی در صدا و سيما ،دانشگاه ها ، مساجد و مراکز بسيج و مراکز آموزشی و... پرداخته است. سخنرانی هايی که مملو از ابراز نظر در زمينه هايی چون جامعه شناسی و دين و فلسفه و سياست و اقتصاد و تاريخ و روانشناسی بوده اند تا حوزه های متفاوت ديگری چون سياست بين الملل و استراتژی های نظامی و حتی ديدگاههای علمی و اين اواخر هم سينما و فيلمنامه ونقد هنری.

حسن عباسی ، در سال های اصلاحات با ارائه ديدگاه هايی به شدت راديکال و مخالف دولت محمدخاتمی، از خود چهره يی حامی آنچه که خود به صراحت، «خشونت و ترور مقدس»اش می خواند، به نمايش گذاشت.

حسن عباسی در همين باره و در يکی از سخنرانی هايش خطاب به اصلاح طلبان گفت: « من اين افتخار را داشته ام که به ليبراليزم شما حمله کنم؛ به جامعه مدنی شما حمله کنم؛به حقوق بشر شما حمله کنم؛ امروز اين افتخار را دارم.اين را هم بگويم... مگر غير از اين است که دشمنان مسلمانان، جبهه کفرند؟ (بنابراين) اگر می شود کاری کرد که آن جبهه به ترور و وحشت و هراس بيفتد، آن ترور، ترور مقدس است."

او درادامه همين حرف ها خطاب به نشريات و روزنامه نگاران اصلاح طلب می افزايد:" برويد و بنويسيد عباسی، تئوريسين خشونت و تروريسم مقدس است. اين تروريسم(از نظر من) مقدس است.(تنها) امروز نيست که ما اين حرف را می زنيم.حزب الله لبنان تربيت شده همين دستهاست. اين دستها را ببينيد. حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی را همين دستها تربيت کرده است....»

اما جلسات سخنرانی های حسن عباسی هميشه هم با آرامش همراه نبوده است .اين چهره بنياد گرا ، بارها از سوی دانشجويان دانشگاه هايی که در آنها حضور يافته، مورد اعتراض های شديدی قرار گرفته است.

از طرفی، به ويژه در سال های اخير ، ديدگاههای نامتعارف حسن عباسی از سوی سايتهای خبری و نشريات معتدل تر جناح راست هم مورد انتقادات های تند و حتی گاه تمسخر قرار داشته است.

مستمعين عباسی بارها در حلساتی که برگزار کرده است، ادعای داشتن هرگونه مدرک دانشگاهی معتبر و بخصوص مدرک دکترا ی او را آشکارا از قول "برخی سرداران سپاه" مورد پرسش و انکار قرار داده اند . او در پاسخ به يکی از همين انتقادها بود که بدون پاسخ به اصل پرسش، خطاب به منتقدانش مدعی شد که او(حسن عباسی) تنها نظريه پرداز ايرانی در سطح جهان است و افزود که نشريه نيو يورک تايمز او را هر هفته با عناوين"کيسنجر اسلام" و يا "مغز متفکر استراتژی" معرفی می کند.

حسن عباسی که گفته می شود نام اصلی اش «يدالله قزوينی» و از دهه شصت خورشيدی تاکنون از اعضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، همه جا به حمايت گسترده از عملکرد دولتهای نهم و دهم پرداخته است.

او در عين حال، در سالهای اخير، با تغيير سوژه های جلساتش، اينبار سريال های بسيار پر مخاطب غربی در ميان ايرانيان را موضوع جلساتی قرار داد که آن جلسات را هم "نقد استراتژيک" می ناميد.

سريال های آمريکايی چون يونيت، ۲۴، الياس، لاست، سيمپسون، فرار از زندان و ... از جمله سريال هايی اند که با زيرنويس فارسی و بصورت غير مجاز در سطح گسترده در ميان ايرانيان دست به دست چرخيده اند و همگی هم موضوع جلسات آقای عباسی بوده اند.اما منتقدان او می گويند ،اين جلسات نقد و بررسی، کمتر به نقد سينمايی به معنای شناخته شده اش ، شباهت دارند.او معمولا يا در پی ردپای آنچه که توطئه سازمانهای امنيتی غرب می خواند بوده است و ياسعی کرده از دل آنها آيات قرآنی و فلسفه اسلامی را ثابت کند

به عنوان نمونه او در خلال يکی از همين نقد و بررسی هايش که سريال فرار از زندان را موضوع بحث قرار داده بود، پس از نقل جمله ای از قول شخصيت اول اين سريال آمريکايی مايکل اسکوفيلد که گويا خطاب به پرستار زندان می گويد "هميشه جزو تغييراتی باش که می خواهی در دنيا ببينی" نتيجه می گيرد که:"... اينطور آدمها(پرستار زندان) مثل بعضی ها هستند که منتظرند حضرت مهدی ظهور کند. می گويند بنشينيم کنار تا حضرت مهدی ظهور کند.

به اينها می گويند حجتيه ای .اين ترجمان فلسفی همان آيه است که می فرمايد ان الله لا يتغيير ما بقوم حتی يتغيير به انفسهم....." عباسی در ادامه می افزايد:" شما در اين سريال خيلی از روابط آدمها را نامشروع می بينيد و بسياريشان را زنا زاده. در سريال الياس، در لاست و در بسياری از اين ها به صراحت به روی زنا زاده بودن افراد تاکيد می شود. در اين سريال هم تاکيد می کند. وقتی سوابق و نوع زندگيشان را می گويد، روی اين نکته که اينها زنا زاده هستند تاکيد می کند.ما مفهومی در انديشه اسلامی داريم به نام صله رحم . پيامی که سريال های متعدد دوره اخير غرب و فيلم های سينمايی دوره جديدشان می دهد، اين است که به شدت اين مفهوم را مورد هجوم قرار داده و می کوبد.»

حسن عباسی با حضور دربرنامه ديگری در شبکه سوم صدا و سيما، پيام مهم سريالهای غربی را "ترويج خودارضايی و زنای ذهنی" معرفی کرد.

به هر حال بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر در حالی با چنين ترکيبی از هيات داوران و حواشی قرار است برگزار شود که بر اساس فهرست سی و دو فيلمی که روابط عمومی اين جشنواره منتشر کرده، تا اين تاريخ، دستکم سه فيلم از سه کارگردان سرشناس سينمای ايران را بايد بنا به دلايل مميزی و سانسور، از بخش مسابقه حذف شده و يا به طور طبيعی تا اطلاع ثانوی توقيف شده دانست؛ فيلم های "خانه پدری" از کيانوش عياری، "زندگی با چشمان بسته" از رسول صدر عاملی و "انتهای خيابان هشتم" ساخته عليرضا امينی. اين نکته نيز گفتنی است که جشنواره بيست و نهم فيلم فجر از حضور کارگردانهای زن سينمای ايران نيز خالی است.

رخشان بنی اعتماد ، تهمينه ميلانی ، منيژه حکمت، فريال بهزاد ، نيکی کريمی،شاليزه عارف پور، انسيه شاه حسينی و ...کارگردانهايی هستند که نامشان در بخشهای اعلام شده اين جشنواره ايرانی به چشم نمی خورد.
XS
SM
MD
LG