لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

اوباما: داعش شکست می خورد


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه ۱۱ فوريه گفته است که گروه حکومت اسلامی، موسوم به داعش، شکست خواهد خورد. اين در حالی است که وی در همين روز پيشتر از کنگره اين کشور خواسته بود که مجوز عمليات نظامی عليه داعش را صادر کند.

به گزارش شبکه تلويزيونی «سی ان ان» باراک اوباما که در يک کنفرانس خبری در کاخ سفید صحبت می کرد، گفته است: ائتلاف ما در حالت تهاجمی قرار گرفته و داعش (گروه حکومت اسلامی) در وضعيت تدافعی است، و داعش شکست خواهد خورد.

پيشتر خبرگزاری ها گزارش داده بودند که رييس جمهوری آمريکا از کنگره اين کشور خواسته است تا مجوز استفاده از نيروی نظامی در برخورد با گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوريه را صادر کند.

باراک اوباما عصر چهارشنبه تصريح کرد که اين مجوز عمليات نظامی به مثابه اعزام نيرو به عراق و سوريه نخواهد بود.

رييس جمهوری آمريکا گفت: من متقاعد شده ام که ايالات متحده نبايد بارديگر وارد يک جنگ زمينی در خاورميانه بشود.

وی تاکید کرده است که بر اساس طرح سه ساله او «درگیری زمینی تنها در شرایطی ویژه» لازم خواهد بود.

باراک اوباما از نمايندگان کنگره خواسته است تا نشان دهند که آمريکايی ها در خصوص اين مساله متحد هستند.

گروه حکومت اسلامی تابستان سال جاری توانست بخش های وسيعی از عراق را به تصرف خود در آورد. از آن زمان تا کنون آمريکا و ائتلاف بين المللی حملات هوايی عليه مواضع اين گروه در عراق و سوريه انجام داده اند.

اين نخستين بار پس از سال ۲۰۰۲ است که رييس جمهوری آمريکا از کنگره چنين درخواستی را مطرح می کند. جرج بوش، رييس جمهوری وقت آمريکا در سال ۲۰۰۲ پيش از حمله به عراق از کنگره مصوبه اين حمله را درخواست کرد بود.

با اين حال رييس جمهوری امريکا روز چهارشنبه تصريح کرد، پيش نويس مجوز عمليات نظامی اصل ماموريت «برای تضعيف و نابودی» گروه حکومت اسلامی را تغيير نمی دهد.

در حالی که جمهوریخواهان در کنگره امریکا خواستار استفاده از نیروی زمینی این کشورعلیه گروه حکومت اسلامی هستند، اما شماری از دمکرات ها مخالف این مساله هستند.

در پيش نويس مجوز عمليات نظامی مختصات دقيق جغرافيايی عمليات نظامی اشاره‌ای نشده است.

سخنگوی کاخ سفيد پيشتر گفته بود که نبود اشاره دقيق جغرافيايی، اجازه می‌دهد نيروهای افراطی را فراتر از مرزهای سوريه يا عراق، تحت تعقيب قرار داد.

XS
SM
MD
LG