لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

سه نماینده کنگره آمریکا نامه وزارت امور خارجه ایران را محکوم کردند


سه نماینده کنگره آمریکا در دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن هنگام درخواست ویزا.
سه نماینده کنگره آمریکا در دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن هنگام درخواست ویزا.

سه نماینده کنگره ایالات متحده آمریکا پاسخ منفی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به درخواست‌شان برای اخذ ویزای ورود به خاک ایران را محکوم کردند.

به گزارش شماره روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد نشریه «ویکلی‌استاندارد»، فرانک لی‌بیوندو، نماینده نیوجرسی، مایک پمپئو، نماینده کانزاس و لی زلدین، نماینده نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا، در اظهارنظرهای جداگانه‌ای به این مسئله واکنش نشان دادند.

آقای لی‌بیوندو گفته که از رد درخواست ویزایش «ناامید» شده اما «شگفت‌زده» نشده است.

این نماینده نیوجرسی گفته که ایران به «درخواست مشروع» آنها پاسخی «تحریف شده و توهین آمیز» داده است.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا همچنین با انتقاد از باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، افزوده که پاسخ منفی ایران به درخواست ویزای او، نشانه این است که «سیاست دوران جدید گشایش و همکاری که پرزیدنت اوباما به مردم آمریکا و جهان فروخته، مسخره است».

لی زلدین هم نامه «بدون امضای» وزارت امور خارجه ایران به آنها را «تفی به صورت جهان عاشق آزادی» توصیف کرده است.

نماینده نیویورک با «شرم آور» خواندن پاسخ ایران، گفته است که این نامه «تمام پرسش‌های آنها را بی‌پاسخ گذاشته زیرا آنها {مقام‌های جمهوری اسلامی} از عواقب حقیقت هراس دارند».

آقای زلدین افزوده است: «شاید ایرانی‌ها توانسته باشند پرزیدنت اوباما و وزیر امور خارجه کری را روی انگشت‌های خود چرخانده باشند اما ژانویه ۲۰۱۷ نزدیک است».

دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده آمریکا روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد.

مایک پومپئو، نماینده کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا نیز با «مسخره» توصیف کردن نامه وزارت امور خارجه ایران، گفته است: «این نامه پاسخی به درخواست ما نبود بلکه تلاشی است از سوی آیت‌الله‌ها برای منحرف کردن اذهان از برخی برنامه‌های تبلیغاتی آنها مانند نوشتن "اسرائیل باید محو شود" روی موشک‌های بالستیک، برنامه‌ریزی برای منفجر کردن یک رستوران در شهر واشینگتن و دزدیدن سربازان آمریکایی در روز روشن بود».

آقای پمپئو افزوده که درخواست ویزای نمایندگان کنگره آمریکا از ایران «یک برنامه تبلیغاتی نبود» و گفته است: «این درخواست یک تلاش جدی برای ایفای وظایف مهم ما در قبال مردم آمریکا بود و من همچنان از دولت ایران می‌خواهم به درخواست ویزای ما پاسخ مثبت دهد».

وزارت امور خارجه ایران در هفته اخیر و پس از ماه‌ها، درخواست ویزای سه نماینده کنگره ایالات متحده آمریکا برای دیدار از ایران را «ژست تبلیغاتی» و «کاملا نابه‌جا» دانست.

در نامه رسمی وزارت امور خارجه ایران به این سه نماینده متقاضی ویزا از عناوین و عبارات معمول برای ادای احترام در مکاتبات رسمی استفاده نشده و اصل نامه به وزارت خارجه آمریکا ارسال شده است، نه خود متقاضیان ویزا.

این سه نماینده کنگره اسالات متحده، بهمن‌ماه گذشته که انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ایران در پیش بود، با حضور در دفتر حفاظت منافع ایران در واشینگتن و ثبت درخواست خود برای اخذ ویزای ایران عنوان کردند که هدف اصلی آنها از این سفر نظارت بر آزاد و منصفانه بودن انتخابات در جمهوری اسلامی است.

XS
SM
MD
LG