لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

نامه رضا پهلوی به نخست وزیر ایتالیا برای ممانعت از استرداد پناهنده سیاسی


در نامه شاهزاده رضا پهلوی هشدار داده شده که «هرگونه تلاش برای بازگرداندن مهدی خسروی به ایران می‌تواند به حبس، شکنجه و اعدام احتمالی او منتج شود».
در نامه شاهزاده رضا پهلوی هشدار داده شده که «هرگونه تلاش برای بازگرداندن مهدی خسروی به ایران می‌تواند به حبس، شکنجه و اعدام احتمالی او منتج شود».

شاهزاده رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران، در نامه‌ای به ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا، رسما از او خواست تا مانع استرداد مهدی خسروی (یاشار پارسا) به ایران شود.

مهدی خسروی با نام مستعار یاشار پارسا که سال‌هاست با نام «گمنامیان» در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی فعال بوده، پناهندگی سیاسی بریتانیا را دارد، اما در سفری که روز شنبه، ۱۶ مرداد، به ایتالیا داشت، توسط پلیس این کشور بازداشت شد.

شورای ملی ایران (تشکیلات سیاسی که به ریاست رضا پهلوی فعالیت می‌کند و آقای خسروی دبیر اجرایی آن است) اعلام کرد که پلیس ایتالیا به این پناهنده سیاسی گفته که او بر اساس حکم دادگاهی در ایران و به اتهام اختلاس مالی بازداشت شده و قرار است به جمهوری اسلامی مسترد شود.

رضا پیرزاده، عضو دفتر سیاسی شورای ملی ایران، روز چهارشنبه، ۲۰ مرداد، به رادیوفردا گفت که وزارت امور خارجه ایتالیا پس از نامه شاهزاده رضا پهلوی و به طور «غیر رسمی» به این تشکل اعلام کرده که با آگاهی از فعالیت‌های حقوق بشری و موقعیت پناهندگی مهدی خسروی مانع از استرداد او به ایران خواهد شد.

آقای پیرزاده در عین حال گفت: «مسئله اساسی این است که روند آزادی آقای خسروی از زندان ایتالیا ممکن است تا هشت ماه به طول بینجامد و معنی این اتفاق این است که یک پناهنده سیاسی و فعال حقوق بشر با شکایت یک رژیم تروریستی در اروپا بازداشت می‌شود و ممکن است هشت ماه زندانی شود.»

به گفته این عضو دفتر سیاسی شورای ملی ایران، حکمی که توسط دادستانی تهران برای بازداشت مهدی خسروی صادر شده، به تعدادی از دیگر کشورهای اروپایی هم ارسال شده اما تنها ایتالیا بر اساس آن دست به اقدام زده است.

در نامه شاهزاده رضا پهلوی به نخست وزیر ایتالیا هم هشدار داده شده که «هرگونه تلاش برای بازگرداندن مهدی خسروی به ایران می‌تواند به حبس، شکنجه و اعدام احتمالی او منتج شود».

مهدی خسروی (یاشار پارسا) از فعالان قدیمی وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی است که سال‌هاست مطالب متعددی در دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در ایران منتشر کرده است.

XS
SM
MD
LG