لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

مشاور روحانی، وزیر صنعت و معدن را تهدید کرد


اکبر ترکان: «من توصیه می‌کنم که آقای نعمت‌زاده؛ بی‌هوا حرف نزن، یک جایی از کوره در می‌روم‌ها».
اکبر ترکان: «من توصیه می‌کنم که آقای نعمت‌زاده؛ بی‌هوا حرف نزن، یک جایی از کوره در می‌روم‌ها».

اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی، در یک برنامه زنده تلویزیونی، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت حسن روحانی را تهدید کرد.

آقای ترکان که شنبه ۳۰ مرداد در یک برنامه زنده صداوسیمای جمهوری اسلامی حاضر شده بود، در واکنش به سخنان اخیر محمدرضا نعمت‌زاده که قاچاق کالا را با مناطق آزاد اقتصادی مرتبط دانسته‌است، خطاب به مجری برنامه گفت: «می‌خواهید درباره آقای نعمت‌زاده یک چیزهایی بگویم؟»

مشاور آقای روحانی در پاسخ به موافقت مجری، ابتدا گفت که «خجالت می‌کشم» اما سپس افزود: «من توصیه می‌کنم که آقای نعمت‌زاده؛ بی‌هوا حرف نزن، یک جایی از کوره در می‌روم‌ها».

وی در ادامه گفت: «آیا خوب است من مطالبی را در خصوص ایشان بیان کنم؟! بنده خجالت می‌کشم یکسری مسائل را در خصوص ایشان به زبان آورم.»

آقای ترکان اضافه کرد: «برخی مقامات دولتی در مورد مناطق آزاد حرف‌هایی زده‌اند، من هم می‌توانم حرف بزنم. آیا حرف برنم؟»

این سخنان اکبر ترکان در واکنش به اظهارات اخیر وزیر صنعت بیان می‌شود که اخیراً از مناطق آزاد به عنوان «یکی از گلوگاه‌های واردات و قاچاق» به ایران نام برده‌است.

آقای نعمت‌زاده گفته است: «اینکه مردم کالایی را به عنوان سوغاتی از این مناطق وارد کنند، مسئله‌ای نیست اما وقتی برخی افراد نیسان را پر می‌کنند و تریلی‌های مملو از کالا را روانه سرزمین اصلی می‌کنند، دیگر روشن است که هدف واردات و به عبارت دیگر قاچاق کالاست».

پیش از او، روز پنجم مردادماه، احمد محمدی انارکی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه «مناطق آزاد رسالت خودشان را فراموش کرده‌اند»، گفت: «متأسفانه مناطق آزاد تبدیل به مبادی رسمی قاچاق و محلی برای دپوی کالاهای مصرفی شده‌اند.»

اکبر ترکان که دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است، با رد این اتهام گفت: «قاچاق در مناطق آزاد اتفاق نمی‌افتد، قاچاق زمانی رخ می‌دهد که از مرز گمرک عبور می‌کند و وارد سرزمین اصلی می‌شود».

مشاور آقای روحانی خواستار پاسخگویی «مسئولان گمرک و نیروی انتظامی» در این رابطه شد.

آقای ترکان خاطرنشان کرد: «ربط دادن واردات ۴۰۰ میلیون دلاری از مناطق آزاد به واردات ۱۵ میلیارد دلاری قاچاق رد گم کردن است و کسانی که کانتینرها را وارد می‌کنند آدرس نادرست می‌دهند.»

وی گفت: همه مناطق آزاد محصور است و کالا از گمرک منطقه آزاد عبور می‌کند.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی با ذکر این‌که «مناطق ویژه‌ای که نمایندگان محترم مجلس تصویب کردند اقتصادی نیست»، افزود: «از ۶۵ منطقه آزاد تصویب شده ،۴۵ منطقه توجیه اقتصادی ندارد.»

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وظیفه «تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی» را بر عهده دارند.

XS
SM
MD
LG