لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

اتحادیه اروپا به دنبال راه‌حلی برای بحران کنگو


تلاش‌های دیپلماتیک برای متوقف کردن خشونت‌ها در کنگو افزایش یافته است؛ یکی از مقام‌های بریتانیا نیز می‌گوید اگر آتش‌بس شکننده ميان دولت کنگو و شورشیان متزلزل شود، اتحاديه اروپا می‌تواند به کنگو نيرو اعزام کند.


هیأتی اروپایی که به کنگو سفر کرده است روز یک‌شنبه پس از دیدار با جوزف کابیلا، رییس جمهوری کنگو در کینشاسا رهسپار شهر گوما شد.


این هیأت شامل برنار کوشنر و دیوید میلی‌بند، وزيران خارجه فرانسه و بريتانيا، و همچنین لوئيز ميشل، مسئول کمک‌های بشردوستانه اتحاديه اروپاست.


برنارد کوشنر گفت اميدوار است ديدارشان از منطقه به سياستمداران کمک کند تا بفهمند چرا با وجود تلاش‌های بسيار هنوز صلح درمنطقه برقرار نشده است و چرا صدها هزار تن به چنين وضعيت اسفناکی افتاده‌اند.


این مقام‌های اروپایی با هدف گفت‌وگو با مقام‌های کنگو و رواندا و فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست رهبران آن دو کشور در آينده نزديک به کنگو سفر کرده‌اند.




«بريتانيا آمادگی دارد نیروهایش را در قالب هرگونه مأموريت اتحاديه اروپا در کمک به صلح‌بانان سازمان ملل به منطقه اعزام کند.»
مدیرکل وزارت خارجه بریتانیا

همچنین لوئيز ميشل، مسئول کمک‌های بشردوستانه اتحاديه اروپا، گفت که این هیأت در گفت‌وگو با جوزف کابيلا، ریيس جمهوری کنگو، در کينشاسا پيشنهاد کرده است سازمان ملل نشستی را با حضور رهبران کنگو رواندا ترتيب دهد.


به گفته لوییز میشل، رهبران دو کشور با این موضوع موافقت کرده‌اند؛ اما ریيس جمهوری روندا گفت هنوز تاریخی برای اين نشست تعيين نشده است.


از سوی دیگر، یکی از مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا نيز گفته است بريتانيا آمادگی دارد نیروهایش را در قالب هرگونه مأموريت اتحاديه


اروپا در کمک به صلح‌بانان سازمان ملل به منطقه اعزام کند.


مالوش براون، مدیر بخش آفریقا در وزارت خارجه بريتانيا، گفت: «تعداد صلح‌بانان سازمان ملل در گوما اندک است و لازم است با نيروهای ديگری تقويت شوند.» از مجموع هفده هزار نیروی سازمان ملل در کنگو کمتر از شش هزار تن از آنان در شهر گوما، که کانون درگیری‌هاست، مستقر هستند.



فاجعه‌ای انسانی


درگیری‌های اخیر در کنگو بدترين خشونت‌ها طی سال‌های اخير در منطقه توصیف شده و سازمان‌های کمک‌رسانی بین‌المللی نسبت به وقوع فاجعه‌ای انسانی در کنگو هشدار داده‌اند.


طی دو ماه گذشته، درگيری ميان ارتش کنگو و شورشيان تحت رهبری لوران انکوندا نزدیک به ۸۰۰ هزار بی‌خانمان برجای گذاشته است.



طی دو ماه گذشته، درگيری ميان ارتش کنگو و شورشيان تحت رهبری لوران انکوندا نزدیک به ۸۰۰ هزار بی‌خانمان برجای گذاشته است.

اما به گفته يکی از مقام‌های سازمان ملل و همچنین شاهدان، شورشیان مردم را وادار کرده‌اند اردوگاه‌های مستقر در خارج از شهر گوما را ترک کنند و به خانه‌های خود بازگردند.


علت اين امر مشخص نيست و شورشيان نيز تاکنون نسبت به اين مسأله سکوت اختيار کرده‌اند.


چهارشنبه گذشته پس از چندین روز درگیری و وادار کردن صلح‌بانان به عقب‌نشینی تا پنج کيلومتری شهر گوما، سرانجام شورشيانِ هوادار لوران انکوندا با استقرار در بيرون اين شهر درخواست آتش‌بس کردند.


پس از حمله شورشيان توتسی (به رهبری ژنرال انکوندا) ده‌ها هزار تن از شهروندان غیرنظامی به شهر گوما، مرکز ايالت کيوو شمالی در شرق کنگو، پناه برده بودند.


انکوندا دولت کنگو را متهم می‌کند که از قبايل توتسی در برابر هوتوهای رواندايی محافظت نکرده است. شبه‌نظاميان هوتو، که متهم به قتل عام نيم ميليون توتسی در رواندا هستند، از رواندا گريخته و اکنون در کنگو به سر می‌برند.



XS
SM
MD
LG