لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

دو فیلم ایرانی در فستیوال تسالونیکی یونان


چهل و نهمين دوره فستيوال بين‌المللی فيلم تسالونيکی در يونان با حضور فيلم‌هایی از سراسر جهان آغاز به کار کرد.


در بخش اصلی این فستيوال ۱۴ فيلم از کشورهای مختلف به رقابت می‌پردازند. از ايران هم فيلم «آنجا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی در اين رقابت حضور دارد. «به همین سادگی» ساخته رضا ميرکريمی نيز ديگر فيلم ايرانی است که به فستيوال تسالونيکی راه يافته است.


در فستيوال بين‌المللی فيلم تسالونيکی که در شهر تسالونيکی در شمال يونان و از ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان) آغاز شده است، حدود ۲۰۰ فيلم از کشورهای مختلف مانند آمريکا، مصر، عراق، قبرس، ژاپن، بلژيک، برزيل و يونان حضور دارند.


این فستيوال شامل دو بخش کلی بين‌المللی و فيلم‌های يونانی است. بخش بين‌المللی شامل قسمت‌های رقابتی اصلی، خارج از مسابقه، نمايش ويژه و سينما در خاورميانه و بخش فيلم‌های يونانی شامل فيلم‌های داستانی، مستند، نسل بعد و فيلم‌های کوتاه است.



از ايران هم فيلم «آنجا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی در اين رقابت حضور دارد. «به همین سادگی» ساخته رضا ميرکريمی نيز ديگر فيلم ايرانی است که به فستيوال تسالونيکی راه يافته است.
در اين فستيوال همچنين فيلم‌های تاکشی کيتانو، فيلم‌ساز مطرح ژاپنی، و برادران داردن، فيلم‌سازان بلژيکی که تاکنون جوايز معتبر بسياری را از آن خود کرده‌اند، به روی پرده خواهد رفت. اليور استون، فيلم‌ساز جنجالی سينمای آمريکا، برادران داردن، تاکشی کيتانو، والتر سالس، کارگردان برزيلی، و گوستاو سانتائولالا، آهنگساز آرژانتينی، از ميهمانان ويژه فستيوال امسال هستند.

در کنار نمايش فيلم، اجرای موسيقی و تئاتر و برپايی کارگاه‌های آموزشی فيلم‌سازی از ديگر فعاليت‌های اين فستيوال يونانی است که بيشتر به فيلم‌های مستقل و پيشرو نظر دارد.


فستيوال فيلم تسالونيکی با فيلم «کشتی‌گير» ساخته آرونوفسکی و بازی ميکی رورک (که پيش از اين توانسته شير طلايی ونيز را فتح کند) افتتاح شده و در روز ۲۳ نوامبر (۳ آذر) با فيلم سیاسی فراست-نيکسون به کار خود پايان می‌دهد.


XS
SM
MD
LG