لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران می‌رود


یوکیا آمانو
یوکیا آمانو

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که يوکيا آمانو، دبيرکل اين آژانس، يکشنبه ۱۷ اوت (۲۶ مرداد) به تهران سفر می‌کند تا با رهبران و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ديدار و گفت‌وگو کند.

در اطلاعيه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که جمعه ۲۴ مرداد صادر شده، سفر آقای آمانو به ايران «قسمتی از تلاش‌ها برای پيشبرد گفت‌وگوها و همکاری‌ها» ميان جمهوری اسلامی و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی عنوان شده است.

يوکيا آمانو، دبيرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، آخرين بار در آبان ۱۳۹۲ به ايران سفر و با مقام‌های ارشد تهران گفت‌وگو کرده بود.

در دور تازه مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در ارديبهشت ماه سال جاری دو طرف در بيانيه ای اعلام کردند که هفت اقدام عملی انجام شده را مورد بررسی قرار دادند و بر سر پنج گام عملی بعدی ميان خود به توافق رسيدند.

طبق اين توافق قرار بود که آژانس و ایران اين پنچ گام عملی را تا سوم شهريور (۲۵ اوت) انجام دهند.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، زير نظر سازمان ملل متحد فعاليت می‌کند و بر برنامه اتمی ايران نظارت دارد.

جمهوری اسلامی و ۱+۵ اخيرا توافق کرده‌اند تا مدت شش ماهه توافق ژنو را برای چهار ماه ديگر تمديد کنند.

به دنبال اين مسئله، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز اعلام کرد که نيازمند يک ميليون يورو بودجه ديگر برای ادامه نظارت‌های خود بر اجرای توافق‌نامه موقت ژنو است.

در ماه ژانويه، يوکيا آمانو، دبيرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که به دنبال اين توافق‌نامه شمار کارکنان آژانس در ايران نيز تقريبا دو برابر شده و از اين رو درخواست پنج و نيم ميليون يورو بودجه اضافی کرد که بعدها ديپلمات‌های غربی گفتند اين مبلغ بدون هيچ مشکلی پرداخت شد.

XS
SM
MD
LG