لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

در پی حمله به سه بهایی، درخواست جامعه جهانی بهاییان از روحانی


جامعه جهانی بهايی در بیانیه‌ای رسمی که روز جمعه، ۱۸ بهمن، منتشر شد ضمن اشاره به این که حمله به يک خانواده بهايی که شامگاه دوشنبه در بيرجند رخ داد ناشی از «نفرت دينی» بوده از دولت روحانی خواستار رسیدگی رسمی پرونده شد.
در اطلاعيه جامعه جهانی بهايی تاکيد شده است که اعضای اين خانواده «زنده مانده‌اند اما در حال حاضر تحت مراقبت‌های شديد در بيمارستانی در نزديکی همان منطقه به سر می‌برند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
لینک مستقیم
بر اساس اين گزارش، ضارب «که صورت خود را با نقاب پوشانده بود» و هويتش «نامشخص» است حدود ساعت هشت شب دوشنبه، ۱۴ بهمن، وارد منزل قدرت‌الله مودی و همسرش، طوبا سبزه‌جو، شد و با «چاقو يا وسيله تيز ديگری» به آقای مودی و همسر و دختر او حمله کرده و هر سه آنها را به‌شدت زخمی می‌کند.
جامعه جهانی بهايی افزوده است که «آقای مودی از ناحيه‌ شکم و پهلو، خانم سبزه‌جو از ناحيه‌ گردن مجروح و هر دو به علت خونريزی شديد بيهوش شدند، اما دخترشان با وجود آن که به شدت زخمی شده بود توانست با پليس تماس بگيرد و هر سه به بيمارستان انتقال پيدا کردند و همچنان در آنجا تحت مراقبت‌های جدی قرار دارند.»
ديان علايی، نماينده‌ جامعه‌ جهانی بهايی در سازمان ملل در ژنو، در این بیانیه می‌گوید که «به نظر می‌رسد تنها هدف ضارب، کشتن سه بهايی بی‌گناه در منزل‌شان بوده» و «هيچ شکی نيست که اين جرم، به معنای دقيق کلمه، انگيزه‌های مذهبی داشته است».
راديوفردا پيش از اين و به نقل از خانم علايی گزارش داده بود که آقای مودی به عنوان «يکی از افراد سرشناس در جامعه‌ بهايی بيرجند» شناخته می‌شود.
جامعه جهانی بهايی در این بیانیه اعلام می‌کند که بيش از هر چيز «نگران سلامتی خانواده مودی» است، اما در عين حال خواهان آن است که «مسئولين در ايران بلافاصله تحقيق درباره اين جرم را آغاز کنند و مرتکب آن را به دست عدالت بسپارند».
در اين بيانيه آمده است که از سال ۲۰۰۵ تاکنون، «بيش از پنجاه مورد حمله فيزيکی عليه بهائيان ايران» صورت گرفته و «هيچ يک از ضاربين تحت تعقيب قضايی واقع نشده و به هيچ شکل ديگری نيز به عدالت تسليم نگرديده‌اند. در طی همين دوره، حداقل ۹ بهايی تحت شرايط مشکوکی به قتل رسيده‌اند، و قاتلين نيز از مجازات مصون مانده‌اند».
جامعه جهانی بهايی در پايان بيانيه خود با اشاره به وعده‌های حسن روحانی برای احقاق حقوق شهروندی در ايران افزوده است که «اگر ادعای دولت جديد حسن روحانی صادقانه است که در دولت او تمام شهروندان ايرانی از حقوقی برابر برخوردار خواهند بود، پس اين اتفاق بايد بسيار جدی تلقی شود و جستجو برای يافتن مردی که خانواده‌ مودی را مورد حمله قرار داده بلافاصله آغاز شود.»
جامعه بهايی می‌گويد که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، بيش از ۲۰۰ بهايی توسط حکومت ايران کشته شده‌ و هزاران نفر از بهاييان دستگير شده و مورد آزار و اذيت قرار گرفته‌اند.
بر اساس آمارهايی که جامعه جهانی بهايی منتشر کرده، حدود ۳۰۰ هزار بهايی در ايران زندگی می‌کنند و اين در شرايطی است که حکومت جمهوری اسلامی، بهاييت را به عنوان دين به رسميت نمی‌شناسد و بهاييان در ايران از حق تحصيل در مقاطع بالا و استخدام در دستگاه‌های دولتی محرومند.
مقام‌های قضايی و امنيتی ايران می‌گويند که هيچ کس در ايران به علت بهايی بودن دستگير نمی‌شود و اتهام اين افراد مواردی مانند جاسوسی است.
XS
SM
MD
LG