لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

واکنش ایران به گزارش آژانس: موضوع چاشنی‌های انفجاری تمام شده است


رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی

نماينده جمهوری اسلامی در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گويد که از ديد ايران، موضوع مورد اختلاف با آژانس درباره آزمايش چاشنی‌های انفجاری تمام شده است.

رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، جمعه ۱۴ شهريور به ايسنا گفته است که جمهوری اسلامی «با ارائه اسناد و اطلاعات در خصوص چاشنی‌های ايمن انفجاری ثابت کرده که کاربرد اين چاشنی‌ها در ايران برای صنايع نفت و گاز است».

به گفته آقای نجفی، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز «بر اين امر صحه گذاشته و آن را ناهمخوان با رويه صنايع تخصصی ندانسته است».

نماينده جمهوری اسلامی در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سپس تاکيد کرده که «از ديد ايران اين موضوع که يکی از پايه‌های اتهامات بی‌اساس عليه کشورمان است، بسته شده است.»

اين در حالی است که آخرين گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ايران که روز جمعه ۱۴ شهريور منتشر شد، نشان می‌دهد که آخرين تلاش‌های صورت گرفته برای تحقيق پيرامون ابهامات اين برنامه پيشرفتی نداشته است.

ايران در ماه فوريه ۲۰۱۴ (بهمن ۱۳۹۲) موافقت کرد تا برای از سرگيری تحقيقات پيرامون جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

آژانس از آن زمان خواستار ارائه اطلاعات از سوی تهران در خصوص چاشنی‌های انفجاری شده است که در ساخت بمب هسته‌ای کاربرد دارند.

همچنين استفاده از مبدل‌های با قدرت انفجاری بالا که برای انفجارهای هسته‌ای استفاده می‌شود و مطالعات ادعايی در خصوص محاسبه شدت انفجار اتمی از ديگر مواردی‌ هستند که آژانس خواستار پاسخگويی ايران به آنها شده بود.

با اين حال، گزارش روز جمعه آژانس نشان می‌دهد که ايران در زمان مقرر به پرسش‌ها پاسخ نداده و پيشرفت کمی در اين زمينه حاصل شده است.

تهران قرار بود تا روز ۲۵ اوت به پرسش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد.

گزارش روز جمعه آژانس تاکيد می‌کند که جمهوری اسلامی ايران تا ماه گذشته تنها سه مرحله از پنج مرحله شفافيت برنامه هسته‌ای خود را برای اعتمادسازی اجرا کرده است.

در اين گزارش آمده که ايران به آژانس گفته است که بسياری از ابهام‌ها پيرامون ماهيت برنامه هسته‌ايش «اتهام‌های صرف بوده و آن‌ها را بررسی نخواهد کرد».

اين در حالی است که نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که گزارش جديد «بار ديگر ضمن اعلام عدم انحراف در برنامه هسته‌ای ايران از راستی‌آزمايی اجرای کامل تمامی اقدامات داوطلبانه بر اساس توافق ژنو و تمديد آن خبر داده است».

رضا نجفی افزود که «بخش‌های تکراری گزارش به قطعنامه‌های غيرقانونی شورای امنيت و اتهامات بی‌پايه و اساس عليه برنامه هسته‌ای ايران اشاره دارد که قبلا از سوی کشورمان مردود اعلام شده است».

به گفته او، ايران «قبلا به آژانس اعلام کرده بود که با توجه به پيچيده بودن موضوعات مورد بحث اجرای کامل ۵ اقدام تا ۲۵ اوت عملی نيست.»

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مسئول راستی آزمايی و نظارت بر برنامه اتمی ايران است تا به جامعه جهانی اين اطمينان را بدهد که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اهداف نظامی ندارد و تنها صلح‌آميز است.

XS
SM
MD
LG