لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

يک هواپيمای اف-۱۶ مراکش در يمن سقوط کرد


شورشیان حوثی در اطراف لاشه هواپیمایی که می‌گویند اف-۱۶ نیروی هوایی مراکش بوده است.
شورشیان حوثی در اطراف لاشه هواپیمایی که می‌گویند اف-۱۶ نیروی هوایی مراکش بوده است.

در آستانه آتش‌بس پنج‌روزه بشردوستانه، شورشيان حوثی می‌گويند که با استفاده از پدافند ضد هوايی، يک فروند هواپيمای اف-۱۶ نيروی هوايی سلطنتی مراکش را ساقط کرده‌اند. اين در حالی است که نيروهای مسلح مراکش تنها مفقود شدن هواپيمای خود را تاييد کرده است.

عکس‌هايی که به نظر می‌آيد متعلق به لاشه هواپيمای مراکشی باشد در جمع تعدادی از اعضای قبايل يمن و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از نيروهای مسلح مراکش گزارش داده که نيروی هوايی اين کشور يک فروند هواپيمای اف-۱۶ خود را در بعد از ظهر يکشنبه ۲۰ ارديبهشت گم کرده است.

سايت فرانسوی زبان لو ۳۶۰ که آسوشيتدپرس آن را نزديک به پادشاهی مراکش و دستگاه‌های امنيتی و نظامی اين کشور معرفی کرده نيز گزارش داده که اين هواپيما، يکی از دو هواپيمايی بود که از پايگاهی در امارات متحده عربی برای انجام يک عمليات شناسايی بر فراز مرز يمن و عربستان سعودی پرواز کرده بود.

بر اساس اين گزارش، توپخانه ضد هوايی حوثی‌ها که بر فراز يک تپه مستقر بود به سمت دو هواپيما آتش گشود و اگرچه اف-۱۶ها تلاش کردند با مانور دادن و افزايش ارتفاع، از مهلکه بگريزند اما يکی از آنها منفجر شد.

تلويزيون المسيره که به کنترل حوثی‌ها در آمده نيز با پخش ويدئويی که می‌گويد متعلق به لاشه هواپيما بوده، از کشته شدن خلبان آن خبر داده است.
حوثی‌ها می‌گويند که اين هواپيما را بر فراز استان صعده سرنگون کرده‌اند.

در صورت تاييد نهايی سقوط هواپيمای اف-۱۶، اين نخستين هواپيمای جنگی کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی است که در ماه‌های گذشته در يمن سقوط می‌کند.

(درباره آتش‌بس بشردوستانه پنج‌روزه اینجا بیشتر بخوانید)

در همين حال، خبرگزاری‌های بين‌المللی از انفجاری شديد در صنعا، پايتخت يمن، بر اثر بمباران يک انبار تسليحاتی خبر داده‌اند.

بمباران مناطق مختلف در استان صعده نيز همچنان ادامه دارد.

استان صعده در مرز مشترک با عربستان سعودی قرار دارد و حوثی‌ها در هفته‌های اخير از آن حملاتی را به درون خاک عربستان سعودی انجام داده‌اند.

تلويزيون سعودی الحدث نيز تصاويری زنده از انتقال تانک‌ها و نفربرهای عربستان سعودی به مرز يمن نشان داده و اين تجهيزات و نيروها را بخشی از «نيروی ضربت» عنوان کرده است.

با وجود اين، آسوشيتدپرس می‌نويسد که هنوز نشانه‌ای از آغاز عمليات زمينی عربستان سعودی در يمن به چشم نخورده است.

XS
SM
MD
LG