لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

باراک اوباما: توافق هسته‌ای با ایران به نام من تمام خواهد شد


باراک اوباما در کنیسه «آداس اسرائیل» واشینگتن
باراک اوباما در کنیسه «آداس اسرائیل» واشینگتن

باراک اوباما، ریيس جمهوری ايالات متحده آمريکا، می‌گوید که توافق هسته‌ای احتمالی با ايران «به نام من تمام خواهد شد» و لذا يک «توافق بد» را نخواهد پذيرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اوباما روز جمعه اول خرداد در کنيسه «آداس اسرائيل» در واشینگتن، به حدود ۱۲۰۰ فرد حاضر در کنيسه اطمينان داد که به نگرانی اسرائيل برای دست نيافتن ايران به تسليحات اتمی، متعهد است.

ریيس جمهوری آمريکا تاکيد کرد که به دنبال توافقی احتمالی اتمی با ايران، هم اسرائيل و هم تمام منطقه «امن‌تر» خواهد بود.

دولت‌های اسرائيل و آمريکا بر سر توافق احتمالی هسته‌ای با ايران و روند صلح با فلسطينيان، به شدت دچار اختلاف‌اند.

دولت باراک اوباما می‌گويد که اين توافق مانع دستيابی ايران به سلاح‌ اتمی می‌شود و امنيت اسرائيل را تضمين می‌کند اما دولت بنيامين نتانياهو نظری کاملا متفاوت دارد و معتقد است که چنين توافقی مسير دستيابی جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای را هموار می‌کند.

با وجود اين ریيس جمهوری آمريکا تاکيد کرده است که اختلافات ميان دو کشور بر تعهد واشینگتن بر حمايت از اسرائيل تاثيری ندارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای اوباما گفته است: «اسرائيل بايد بداند که آمريکا هميشه از آن حمايت کرده و هميشه هم از آن حمايت خواهد کرد».

ریيس جمهوری آمريکا در مصاحبه‌ای با نشريه «آتلانتيک» که يک روز پيش از اين سخنرانی‌اش منتشر شد نيز گفته بود که اختلافات با اسرائيل بر سر پرونده هسته‌ای ايران و صلح با فلسطينيان، به معنی «کم شدن حمايت آمريکا از اسرائيل نيست».

باراک اوباما تاکيد کرد: «اساس روابط امنيتی آمريکا و اسرائيل خدشه‌ناپذير است».

دولت آمريکا مدت‌هاست که در کنار فرانسه، بريتانيا، آلمان، روسيه و چين مشغول گفت‌وگو با ايران بر سر برنامه اتمی جنجالی‌اش است.

دهم تيرماه سال جاری، ضرب‌الاجل اين کشورها برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی درباره اين پرونده است که هم به جمهوری اسلامی امکان ادامه صلح‌آميز برنامه اتمی‌اش را بدهد و هم تحريم‌ها و محدوديت‌های اعمال شده مرتبط با آن را پايان دهد.

سخنرانی رییس جمهوری آمریکا در کنیسه «آداس اسرائیل» در واشینگتن:

XS
SM
MD
LG