لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

توضیح وزارت خارجه آمريکا درباره سخنان کری: به ايران امتياز نمی‌دهيم


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در حال گفتگو با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در حال گفتگو با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه درباره سخنان اخير جان کری، وزير امور خارجه اين کشور، توضيح داده و گفت که، برخلاف تفسیرهایی که از سخنان او شده است، ايالات متحده قرار نیست در گفت‌وگوهای هسته‌ای جاری به ايران «امتياز» بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کربی روز چهارشنبه، ۲۷ خردادماه، تاکيد کرد که نبايد از سخنان وزير امور خارجه آمريکا اين گونه تعبير شود که ما ديگر اصرار نداريم رهبران ايران درباره برنامه‌های گذشته خود توضيح دهند.

جان کری، وزير خارجه آمريکا، يک روز پيشتر گفته بود که اعضای گروه ۱+۵ که در حال مذاکره با تهران درباره فعالیت‌های هسته‌ای ايران هستند بر مسئله ابعاد نظامی احتمالی فعاليت‌های ایران در گذشته «متمرکز» نيستند.

آقای کری گفت: «می‌دانيم که آنها اين اقدامات را انجام داده‌اند، ترديدی نداريم. ما اطلاعات کاملی از فعاليت‌های نظامی مشخصی که انجام داده‌اند، داريم. آن چه ما از آن نگرانيم آينده است.»

اما سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه در توضیح این گفته تاکيد کرد که «نگرانی‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ايران در گذشته و اکنون، بايد پيش از به دست آمدن توافق، به طور کامل حل و فصل شوند».

جان کربی افزود که وزير امور خارجه آمريکا «نگفته و هرگز هم نخواهيم گفت که ابعاد نظامی احتمالی در گذشته... اهميتی ندارند. البته که اهميت دارند. اگر این مسائل اهمیت نداشتند، نمی‌نشستیم با آنها مذاکره کنيم.»

توضيحات سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در همان روزی بيان شده که وندی شرمن، معاون اين وزارتخانه، برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای با ايران، به وين، پايتخت اتريش رفت.

دهم تيرماه آخرين مهلتی است که ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، آلمان، روسيه و چين، برای رسيدن به توافقی جامع و نهايی درباره برنامه هسته‌ای جنجالی جمهوری اسلامی تعيين کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس يک روز پيش به نقل از ديپلمات‌های مطلع از مذاکرات هسته‌ای گزارش داد که علی‌رغم اين فرصت اندک، اختلافات ايران و قدرت‌های جهانی پابرجاست و طرفين هنوز بر سر تمام مسائل اصلی اختلاف دارند.

XS
SM
MD
LG