لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

بازرسان سازمان ملل از قربانیان حمله شیمیایی «نمونه‌برداری کردند»


بازرسان و کارشناسان سازمان ملل متحد به مناطقی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند، می‌روند.
بازرسان و کارشناسان سازمان ملل متحد به مناطقی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفتند، می‌روند.
ساعتی پس از تعلیق کار بازرسان سازمان ملل در سوریه به دنبال شلیک گلوله به سوی‌شان، خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی گزارش می‌دهد که این بازرسان کار نمونه‌برداری از قربانیان و آثار حمله شیمیایی در نزدیکی دمشق را به سرانجام رسانده‌اند.

ساعاتی پیش، خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی سازمان ملل از شلیک گلوله به دست «تک‌تیراندازان ناشناس» به سوی بازرسان این سازمان در روز دوشنبه خبر داده بود.

به گفته مارتین نسیرکی، سخنگوی این سازمان، حمله این تک‌تیراندازها به بازرسان سازمان ملل آنها را وادار به تعلیق کارشان کرد.

در همین حال ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، روز دوشنبه، چهارم شهریور، در لندن گفت که پاسخ به حمله شیمیایی در نزدیکی دمشق بدون اجماع در شورای امنيت سازمان ملل متحد نیز ممکن است.
آقای هيگ به راديو بی‌بی‌سی گفت: «آيا ممکن است بدون اجماع کامل در شورای امنيت سازمان ملل به سوريه پاسخ دهيم؟ من استدلال می‌کنم که بله ممکن است. در غير اين‌ صورت غيرممکن است بتوان به اين‌ همه بی‌عدالتی و جنايت پاسخ داد.»
احتمال وتوی هر گونه قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر حمایت از حمله نظامی به سوریه توسط روسیه و چین بسیار بالاست.

از سوی دیگر همتای فرانسوی ویلیام هیگ نیز گفته است که غرب در روزهای آينده درباره «واکنش» به بحران سوريه تصميم می‌گيرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوران فابيوس به راديوی اين کشور گفت: «ما بايد واکنش‌ها را ارزيابی کنيم و اين تصميم در روزهای آينده مشخص خواهد شد.»
اين اظهارات همزمان با آغاز تحقيقات تيم بازرسی سازمان ملل متحد از مناطقی صورت می‌گيرد که چهارشنبه هفته گذشته هدف حملات شيميايی قرار گرفت.
برخی دولت‌های غربی مانند بريتانيا پيش از اعلام نتايج این تحقيقات، بدبينی خود را نسبت به آن اعلام کرده و دولت بشار اسد را متهم کرده‌اند که با بمباران منطقه مورد حمله آثار و شواهد شيميايی را از بين برده است.
در همین حال دولت سوريه و مخالفان آن هر یک طرف مقابل را به ارتکاب حمله شيميايی به مناطق حومه دمشق در روز چهارشنبه، ۳۰ مرداد، متهم می‌کنند که به مرگ صدها شهروند سوری منجر شد.
ايالات متحده آمريکا و تعدادی از متحدان غربی آن گفته‌اند که تقريبا مطمئن هستند دولت سوريه و نيروهای وفادار به بشار اسد، عامل حملات شيميايی اخير بوده‌اند.
در مقابل ايران و روسيه، دو متحد اصلی دولت سوريه، نیز در مورد «پيامدهای» حمله نظامی به اين کشور هشدار داده‌اند.
بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، نیز در گفت‌وگویی با روزنامه روسی ايزوستيا که روز دوشنبه منتشر شد به آمريکا هشدار داده است که در صورت حمله به اين کشور «شکست» خواهد خورد.
آقای اسد گفته است که اتهام حمله شيميايی ارتش سوريه به مردم اين کشور که «سياستمداران غربی و سياستمداران ديگر کشورها» مطرح کرده‌اند «توهين به عقل سليم» است.
رئيس جمهور سوريه افزوده که برنامه‌های نظامی فعلی آمريکا به «اهداف» خود نرسيده‌اند و گفته است: «ايالات متحده مانند تمام جنگ‌های قبلی که برپا کرده شکست خواهد خورد.»
چاک هيگل، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا، پيش از اين اعلام کرده بود که آرايش نيروهای نظامی اين کشور در دريای مديترانه و اطراف سوريه به گونه‌ای است که می‌تواند به محض صدور فرمان حمله از سوی باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، جنگ را آغاز کند.
XS
SM
MD
LG