لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۹

توافق نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان برای شمارش کل آرا


پس از آنکه جان کری، از توافق دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای بازشماری آرا خبر داد، حامد کرزی، رئیس‌جمهوری این کشور از توافقی که در نتیجه میانجی‌گری وزیر امور خارجه آمریکا به وجود آمده استقبال کرد.

به گزارش رادیو آزادی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، جزئیات توافق دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را در حضور آنها اعلام کرد.

آقای کری شنبه شب در نشست خبری خود با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی، گفت که دو نامزد درباره بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توافق کرده‌اند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، این بازشماری با نظارت بین‌المللی انجام می‌شود و برای آن، تمام برگه‌های رای از تمام ولایات افغانستان، از سوی نیروهای آیساف به کابل منتقل می‌شوند.

جان کری افزود که هم آقای عبدالله و هم آقای احمد زی تعهد داده‌اند که نتایج بازشماری آرا را بپذیرند و هر کدام آنها که به ریاست جمهوری رسید، بلافاصله برای تشکیل دولت وحدت ملی اقدام کند.

عبدالله عبدالله، نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است که مدعی تقلب گسترده در روند انتخابات و شمارش آرا شده است.

هر دو نامزد ریاست جمهوری همچنین از حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان خواستند تا تاریخ مراسم تحلیف رئیس جمهور آینده را به دلیل بازشماری آرا به تعویق بیاندازد.

آقای کرزی نیز در یک نشست رسانه‌ای ابراز امیدواری کرده تا روند بازشماری آرا به سرعت آغاز شود و به پایان برسد.

نتایج مقدماتی دور دوم انتخابات، اشرف غنی را پیشتاز اعلام کرده اما عبدالله عبدالله دست اندرکاران انتخابات را به تقلب متهم کرده بود.

XS
SM
MD
LG