لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

معاون وزیر کشور از تقسیم استان های ایران به پنج منطقه خبر داد


معاون وزیر کشور ایران، روز یکشنبه، گفته است که این وزارتخانه، استان های سی و یک گانه ایران را بر حسب وجوه مشترک و همجواری به ۵ منطقه تقسیم کرده است.

این در حالیست که وب سایت وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران که این گفته ها در آن منتشر شده، هدف از این تقسیم بندی «هم افزایی، انتقال تجربه، تبادل اطلاعات و توسعه منطقه ای» عنوان شده است.

به گفته جواد ناصریان، معاون توسعه و منابع انسانی وزیر کشور ایران، با این تقسیم بندی به جای اینکه استان ها برای رفع مشکلات به تهران رجوع کنند، مسائل مشترک خود را با استان های همجوار در میان گذاشته و به راه حل مناسب می رسند.

آقای ناصریان گفته که نشست های استان های تقسیم شده به صورت چرخشی و هر دو ماه یک بار در استان های زیر مجموعه هر منطقه برگزار می شود و ریاست جلسه با استاندار میزبان است.

به گفته معاون وزیر کشور در امور توسعه و منابع انسانی، دبیر ثابت این مناطق پنج گانه، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خراسان رضوی هستند.

استان های «تهران، قزوين، مازندران، سمنان ، گلستان، البرز و قم» در منطقه ۱، استانهای «اصفهان، فارس، بوشهر، چهار محال بختياری، هرمزگان و کهکيلويه و بويراحمد» در منطقه ۲، «استان‌های آذربايجان شرقی، آذربايجان غربی، اردبيل، زنجان، گيلان و کردستان» در منطقه ۳، «کرمانشاه، ايلام، لرستان، همدان، مرکزی و خوزستان» در منطقه ۴ و « خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، يزد و سيستان و بلوچستان» در منطقه ۵ قرار دارند.

شماری از کارشناسان توسعه سیاسی و اقتصادی ایران ، «تمرکززدایی» را از لوازم پیشرفت آن کشور، کاهش نابرابری ها میان تهران و دیگر کلان شهرها، جلوگیری از رشد ناموزون پایتخت و مشارکت بیشتر شهروندان در امور استانی، شهری و محلی خود می دانند.

براساس آخرین وضع تقسیمات کشوری در بهمن ماه ۱۳۸۹ خورشیدی، ایران دارای ۳۱ استان، ۳۹۴ شهرستان، ۹۷۳ بخش و یک هزار و ۱۳۳ شهر ‌است.
XS
SM
MD
LG