لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

درخواست اعاده دادرسی امید کوکبی «پذیرفته شد»


امید کوکبی، دانشجوی نخبه زندانی در ایران
امید کوکبی، دانشجوی نخبه زندانی در ایران

سعید خلیلی، وکیل امید کوکبی دانشجوی نخبه زندانی در ایران می‌گوید که درخواست اعاده دادرسی پرونده موکلش در شعبه ۳۶ دیوان عالی کشور پذیرفته شده‌است.

امید کوکبی، نخبه ایرانی ۳۰ ساله، فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف و دانشجوی مقطع فوق دکتری فیزیک اتمی در دانشگاه تگزاس آمریکا در تاریخ ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۹ در فرودگاه امام خمینی هنگام ترک کشور بازداشت شد.

روز دوشنبه ۲۱ مهر، وب سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گزارش داد که وکیل امید کوکبی گفته‌است پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی «بدان معناست که این مرجع عالی قضایی حکم محکومیت دکتر امید کوکبی را مغایر با قانون تشخیص داده‌است.»

آقای خلیلی با انتشار این خبر بر روی صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، نوشته که «راه برای رسیدگی دوباره به پرونده او و اثبات بی‌گناهی‌اش هموار شده‌است.»

بر اساس قوانین حقوقی جمهوری اسلامی با توجه به پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی، شعبه جدید نمی‌تواند حکم قبلی را تایید کند بلکه باید حکم جدید بدهد و همچنین نظرات دیوان عالی کشور را نیز لحاظ کند.

حکم محکومیت ده ساله امید کوکبی با استناد بر ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی یعنی اتهام «همکاری با دولت متخاصم» صادر شده که با توجه به اینکه مراجع رسمی تایید کردند که ایران با هیچ دولت خارجی در حال جنگ نیست در عمل این حکم می‌تواند در دادگاه عالی نقض شود.

برخی خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که سلامتی امید کوکبی در خطر است و او در زندان از بیماریهای قلبی، کلیوی، معده و دندان رنج می‌برد.

امید کوکبی مدت‌ها در زندان انفرادی بود و خانواده و وکیل او امکان تماس با او را نداشتند.

او پس از ۱۵ ماه بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی پرونده‌های امنیتی، ابولقاسم صلواتی در روز یکشنبه ۲۴ اردبیهشت ماه ۹۱ به ده سال حبس محکوم شد.

در تاریخ ۴ مهرماه ۱۳۹۳، در نامه سرگشاده‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، هجده برنده جایزه نوبل خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» امید کوکبی شدند. این نامه در نشریه پیشروی علمی نیچر نیز منتشر شد.

XS
SM
MD
LG