لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

خطر نابودی باغ پسیان و عمارت عین‌الدوله با ساخت‌وسازهای تازه


ماجرای باغ تاریخی پسیان در شمال تهران وارد مرحله تازه ای شده است و سازمان میراث فرهنگی در حالی با ساخت هتلی ۱۷ طبقه و نابودی باغ تاریخی پسیان موافقت کرده که سازمان محیط زیست با تخریب این باغ مخالف است.

این در حالی است که خیابان ولی‌عصر تهران (پهلوی سابق) با چنارهایی کهن، در سال ۱۳۹۰ ثبت ملی شده و اکنون فعالان محیط زیست، ساخت بنایی بلند مرتبه را در باغ پسیان و مشرف به ولی‌عصر، بلای جان چنارهای 70 ساله این خیابان قدیمی می‌دانند.

خبرگزاری مهر روز سه شنبه ۲۵ شهریور گزارش داده که در پی قطع درختان باغ پسیان در خیابان ولی‌عصر برای ساخت هتل، تعدادی از فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی اطلاعات خود را در اختیار این خبرگزاری قرار داده‌اند.

باغ پسیان به مساحت دو هزار و ۶۰۰ متر مربع، شامل خانه تاریخی پسیان و بیش از صد اصله درخت چنار تنومند و قدیمی است.

نمایی از در ورودی باغ پسیان
نمایی از در ورودی باغ پسیان

به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که شهرداری تهران پیش از این تقاضای ساخت یک مجتمع جهانگردی ۳۱ طبقه در این باغ را به کمیسیون ماده ۵ برده است که در نهایت این کمیسیون با ساخت هتلی ۱۷ طبقه موافقت کرده است.

این در شرایطی است که با وجود موافقت نکردن نماینده سازمان حفاظت محیط زیست این مصوبه با امضای نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی، نماینده وزارت جهاد کشاورزی، نماینده سازمان میراث فرهنگی، رییس شورای شهر تهران و شهردار تهران به تصویب رسیده است.

آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، از میان این امضاءها مهمترین امضاء مربوط به نماینده سازمان میراث فرهنگی است چرا که سازمان میراث فرهنگی هفتم دی‌ سال ۱۳۹۰ خیابان ولیعصر را به ثبت میراث ملی رساند.

این مصوبه در دولت قبل و زمان ریاست محمد شریف ملک زاده در این سازمان تصویب شد.

گزارش یاد شده می‌گوید: با اجرای این طرح، دو سوی خیابان ولیعصر را ساختمان‌های ۹ طبقه با ارتفاع ۳۱ متر احاطه می‌کند و خیابانی که زمانی به چنارهای بلند و زیبای دو سویش شناخته می‌شد، در آینده نزدیک با ساختمان‌های بلند تجاری و اداری احاطه خواهد شد.

تهدید یک عمارت تاریخی دیگر

از سوی دیگر خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گزارش داده که عمارت عین‌الدوله از بناهای تاریخی شهر تهران از سال ۷۶ خورشیدی در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته و از آن زمان تاکنون اقداماتی چون تخریب این بنا، واگذاری آن به بخش خصوصی و اجرای عملیات ساخت و ساز در بخشی از این بنا همواره موجب نگرانی فعالان میراث فرهنگی و تلاش آنان برای توقف این اقدامات شده است.

در همین حال و در اسفند سال گذشته بر اساس مصوبه شورای شهر، عملیات ساخت و ساز در این عمارت متوقف شد، اما در خرداد امسال مجوز ساخت ساختمانی هشت طبقه در ضلع جنوبی عمارت به مالک خصوصی آن داده شد، موضوعی که نگرانی‌هایی را در بین دوستداران میراث فرهنگی برانگیخته است.

به گزارش ایلنا، حدود یک هفته است که عملیات ساخت و ساز در بخشی از عمارت عین الدوله آغاز شده و مالک این بخش از زمین به کار خود برای احداث ساختمان ادامه می‌دهد، در حالی که این نگرانی وجود دارد که ساخت و ساز موجب آسیب‌دیدگی بنا شود.

قطع درختان در محدوده شهرها بر طبق قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی، جرم است.

XS
SM
MD
LG