لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

اختلاف شهرداری تهران و پیمانکار بر سر «نشت آب» در تونل توحید


در‌ حالی‌ که پیمانکار پروژه تونل توحید از شهرداری تهران به دلیل پرداخت نکردن برخی از مطالبات خود شکایت کرده،‌ شهرداری این پیمانکار را مسوول نشت آب در تونل دانسته است و یک نماینده مجلس نیز گفته که باید با عوامل این نقص فنی، ‌برخورد شود.

نبی‌الله احمدی، عضو کمیسیون عمران مجلس، روز دوشنبه ۲۳ شهریور با اشاره به نشت آب در تونل توحید به ایسنا گفت: «ریزش این تونل به دلیل مشکلات فنی در فاصله کوتاهی پس از بهره‌برداری منطقی نیست و قطعا یک نقص و کوتاهی باعث این معضل شده است».

به دلیل نشت آب از سقف و دیواره تونل توحید طی دو هفته گذشته، در مسیر عبور و مرور خودروها لغزندگی ایجاد شده و این مسئله مشکلاتی را برای رانندگان در پی داشته است.

از سوی دیگر،‌ شهرداری تهران درصدی از طلب پیمانکار این پروژه را به دلیل مشکلات و ایرادات این طرح پرداخت نکرده که این مسئله شکایت پیمانکار به محاکم قضایی را به دنبال داشته است.

در همین رابطه، مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر تهران روز ۲۱ شهریور با بیان وجود اختلاف بین شهرداری و پیمانکار این پروژه به خبرگزاری فارس گفت: «به دلیل اینکه مشکلاتی وجود داشته، شهرداری درصدی از طلب پیمانکار را پرداخت نکرده و باید ایرادات پروژه برطرف می‌شده است؛ پیمانکار هم شکایت کرده و در محاکم قضایی این موضوع پیگیری خواهد شد».

آقای طلایی با اشاره به اینکه از چند سال پیش و در زمان شورای سوم هم موضوع نقارها، نشت لوله آب و عبور قنات مطرح بوده است، اعلام کرد: «قرار شد در همان زمان عایق‌بندی‌ها به گونه‌ای صورت گیرد که مشکلی ایجاد نشود و همچنین شبکه لوله آب هم تعویض شود و قنات‌ها از این محور یا تغییر مسیر دهند یا کور شوند».

به گفته نایب رییس شورای شهر تهران،‌«تونل توحید مشکل ایمنی ندارد و فقط بحث آب دادن است که آن را هم برطرف می‌کنند».

نشت آب در تونل توحید، مسئله‌ای است که واکنش شهردار تهران را هم در چند روز گذشته به همراه داشته است.

محمدباقر قالیباف هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم،‌ در پاسخ به اینکه چرا تونل توحید که یکی از «پروژه‌های فاخر شهرداری» محسوب می‌شود در مدت کوتاهی دچار این مشکل شده است،‌ اعلام کرد: «نشت آب به معنای اینکه تونل در حال ریزش است، نیست؛ تونل‌‌هایی که در گذشته احداث می‌شد واترپروف(ضد آب) نبودند و‌ در واقع کاور ضد آب روی آنها کشیده نمی‌شد، چراکه هزینه‌های زیادی در بر داشت».

شهردار تهران با تاکید بر این‌که این تونل هیچ مشکل فنی ندارد، افزود: «یک لوله آب شهری بالای این پروژه است که نشت دارد اما این آب آثار تخریبی ندارد و بر اساس تصمیمات اخذ شده قرار است این محل نیز واترپروف شود».

به گفته آقای قالیباف، «قرار شده تا تونل‌هایی را که بعد از توحید ساخته می‌شود، حتی با وجود اینکه هزینه‌های گزاف دربر داشته باشد، به صورت ضدآب احداث شوند».

تونل توحید از دو تونل کنار هم به‌طول ۲۱۳۶ متر تشکیل شده که هرکدام از آنها شامل ۳ باند رفت و برگشت است که شمال به جنوب تهران و بزرگراه چمران را به بزرگراه نواب صفوی متصل می‌کند.

ساخت این پروژه که بزرگترین تونل شهری ساخته شده در ایران است، در تاریخ ۲۹ خرداد سال ۸۶ آغاز شد و ۱۲ بهمن سال ۸۸ به پایان رسید.

همچنین در مردادماه سال ۱۳۸۸ و در هفته‌های آغازین احداث این پروژه، بر اثر نشست زمین بین بزرگراه نواب تا خیابان کلهر تهران، یک نفر کشته و چهار نفر مصدوم شدند.

XS
SM
MD
LG