لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان «لغو می‌شود»


گزارش‌ها حاکی است که سفر اکبر هاشمی‌رفسنجانی، ‌رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، به کشور عربستان در پی حمله نظامی این کشور به یمن،‌ لغو می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، قدرت‌الله علیخانی، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز یکشنبه ۹ فروردین با اشاره به محکومیت حمله نظامی عربستان به یمن ‌از سوی اکبر هاشمی‌رفسنجانی، اعلام کرد: «سفر آینده آیت‌الله هاشمی به عربستان لغو می‌شود.»

پیشتر گفته می شد که آقای هاشمی به هدف «حل روابط فی ما بین»، قصد سفر به کشور عربستان را دارد.

جنگنده‌های عربستان و متحدین عربش از روز پنجشنبه ۶ فروردین،‌ اقدام به بمباران مواضع نیروهای شیعه حوثی در یمن کرده‌اند. این گروهع مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

حوثی‌ها سپتامبر پارسال وارد صنعا، پایتخت یمن، شدند و عبدربه منصور هادی رییس جمهوری یمن را حبس خانگی کردند.

منصور هادی ماه گذشته موفق شد که از صنعا بگریزد و به شهر عدن در جنوب کشور پناهنده شود، اما اخیرا نیروهای حوثی اقدام به پیشروی به سوی مناطق جنوبی کرده و چندین منطقه جدید را به اشغال خود در آوردند.

در همین رابطه،‌ مقامات ایران روز پنج شنبه خواهان توقف سریع عملیات نظامی عربستان در یمن شدند.

وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه از عربستان سعودی خواست که «فوری» به عملیات نظامی خود در یمن پایان دهد.

محمدجواد ظریف همچنین وعده داد که جمهوری اسلامی که ماه‌هاست در مقام حامی گروه شیعه‌مذهب حوثی‌ها ظاهر شده است «برای مهار بحران در یمن همه تلاش خود را به کار خواهد بست».

این در حالی است که خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از یک «منبع سعودی» گزارش داد که احتمالا برای برقراری دوباره نظم در کشور یمن «نیاز به حمله زمینی هست».

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در همین روز حملات هوایی عربستان به یمن در بامداد پنج‌شنبه را «گامی خطرناک و مغایر با مسئولیت‌های بین‌المللی در احترام به حاکمیت ملی کشور‌ها» دانست.

به گزارش ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، خواستار تحقق، به گفته او، «توافقات ملی صورت گرفته میان احزاب و گروه‌های یمنی» در اولین زمان و همچنین توقف فوری حملات هوایی و همه اقدامات جنگی «علیه کشور و مردم» یمن شد.

XS
SM
MD
LG