لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

حضور دوباره ناصر ملک‌مطیعی پس از ۳۳ سال روی پرده سینما


ناصر ملک‌مطیعی در نمایی از فیلم «نقشِ نگار»
ناصر ملک‌مطیعی در نمایی از فیلم «نقشِ نگار»

با اکران فیلم سینمایی «نقشِ نگار»، ناصر ملک‌مطیعی بازیگر قدیمی سینما، بعد از ۳۳ سال دوباره روی پرده سینماهای ایران رفت.

فیلم «نقشِ نگار» ساخته علی عطشانی از روز چهارشنبه ۲۳ دی در سینماهای ایران به اکران عمومی درآمده و ناصر ملک‌مطیعی در این فیلم نقش کوتاهی ایفا کرده است.

آخرین باری که این بازیگر قدیمی سینمای ایران در فیلمی بازی کرد و روی پرده سینما دیده شد، به سال ۱۳۶۱ و بازی در فیلم «برزخی‌ها» ساخته ایرج قادری مربوط می‌شد.

در این فیلم که مدت کوتاهی روی پرده بود و با اعتراض گروهی از مخالفان، اکرانش متوقف شد، به غیر از ناصر ملک مطیعی، محمدعلی فردین نیز ایفای نقش می‌کرد.

«برزخی‌ها» اولین و آخرین فیلمی بود که فردین پس از انقلاب اسلامی اجازه حضور در آن را پیدا کرد و سپس تا آخر عمر در حسرت سینما و دیده شدن روی پرده باقی ماند.

پس از «برزخی‌ها»، فردین و ملک‌مطیعی دیگر اجازه فعالیت در سینمای ایران را نیافتند و برخی دیگر از بازیگران این فیلم مانند ایرج قادری و سعید راد نیز پس از بازی در چند فیلم دیگر، سال‌ها از فعالیت در سینمای ایران منع شدند.

ناصر ملک‌مطیعی در حال تست گریم توسط عبدالله اسکندری برای فیلم «نقش نگار»
ناصر ملک‌مطیعی در حال تست گریم توسط عبدالله اسکندری برای فیلم «نقش نگار»

ناصر ملک مطیعی سال ۱۳۰۹ در تهران متولد شد و در طول دوران فعالیتش در سینمای پیش از انقلاب در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی بازی کرد و ۹ فیلم را نیز به عنوان کارگردان جلوی دوربین برد.

در سال‌های بعد از انقلاب و در دوران ممنوعیت فعالیت ناصر ملک‌مطیعی، تلاش‌هایی برای حضور دوباره او در برخی فیلم‌های سینمایی صورت گرفت؛ مهمترینِ آنها، تلاش مسعود کیمیایی برای گرفتن اجازه بازی او در فیلم «سربازهای جمعه» در سال ۸۲ بود.

کیمیایی می‌خواست نقش گروهبان میانسال فیلم خود را به ناصر ملک‌مطیعی بسپارد اما این اجازه به او داده نشد تا سرانجام این نقش نصیب بهزاد جوانبخش شود.

کمال تبریزی و تهیه‌کننده‌اش هم بدشان نمی‌آمد تا ناصر ملک مطیعی ایفاگر یکی از نقش‌های فیلم «پاداش» باشد. فیلمی که سال ۸۷ جلوی دوربین رفت و حتی تست گریم این بازیگر هم زده شد، اما اجازه بازی به او داده نشد.

اما سرانجام رویای دیده شدن دوباره روی پرده، در حالی که ناصر ملک مطیعی وارد نهمین دهه زندگی‌اش شده، محقق شد.

او پس از بازی در فیلم «نقش نگار» و حضور مجدد در یک فیلم سینمایی پس از ۳۱ سال، این‌گونه از عشقش به سینما گفته است:‌ «دیگر توانی برای کار کردن در سینما ندارم اما زمانی که دوربین فیلمبرداری را می‌بینم خاطرات برایم زنده می‌شود؛ من در سینما هرگز دنبال فخرفروشی نبوده‌ام بلکه سینما برای من عشق است».

بابک زنجانی، عامل تعویق اکران فیلم

فیلم سینمایی «نقش نگار»، در سال ۹۲ ساخته شد و نکته‌ای که تا به امروز نمایش این فیلم را به تعویق انداخت، نه بازی ناصر ملک‌مطیعی، بلکه حضور بابک زنجانی به عنوان سرمایه‌گذار این فیلم بود.

بابک زنجانی که این روزها به خاطر اتهامات اقتصادی در زندان اوین به سر می‌برد و در جلسات دادگاهش حاضر می‌شود، در سال‌های آغازین دهه نود، سرمایه‌گذاری در سینما را هم به مجموعه فعالیت‌های خود اضافه کرد؛ این ورود به سینما باعث تولید چند فیلم مانند «هیچ‌کجا هیچکس» ساخته ابراهیم شیبانی شد.

پس از مشکلات مالی پیش آمده برای بابک زنجانی و توقیف برخی اموال او، فیلم «نقش نگار» هم به خاطر مسائل حقوقی برای دو سال پشت خط اکران باقی ماند.

بابک زنجانی در جشن رونمایی این فیلم در سال ۹۲ درباره ورودش به سینما در زمانی که حاشیه‌های زیادی هم اطرافش وجود داشت، گفته بود: «من سرمایه‌گذار هستم و قرار نیست در فیلم بازی کنم تا برایم حاشیه به وجود آید؛ اما می‌دانم هیچ اتفاقی نمی‌افتد چراکه مجموعه ما یکی از پاک ترین مجموعه‌هاست که در کشور فعالیت می‌کند».

با وجود این، اکران فیلم «نقشِ نگار» با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی بابک زنجانی،‌ چندین و چندبار طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ به تعویق افتاد و سرانجام با حذف نام او از تیتراژ، روی پرده رفت.

«نقش نگار» یک ملودرام خانوادگی است که بهرام رادان، الهه حصاری، آتیلا پسیانی، سعید چنگیزیان و گوهر خیراندیش بازیگرانش هستند.

فیلمی که در فصل مرده سال و روزهای منتهی به جشنواره اکران شده و تنها عامل جذابیت و استقبال تماشاگران از آن، کنجکاوی برای دیدن یک بازیگر قدیمی روی پرده سینماست.

XS
SM
MD
LG