لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

برای نخستین بار زنان در انتخابات عربستان پیروز شدند


یکی از شعبه‌های رأی‌گیری در جده/ این نخستین بار بود که زنان در یک انتخابات در عربستان سعودی مشارکت داشتند.
یکی از شعبه‌های رأی‌گیری در جده/ این نخستین بار بود که زنان در یک انتخابات در عربستان سعودی مشارکت داشتند.

در انتخاباتی در عربستان که برای اولین بار زنان در آن مشارکت داشتند، زنان ۱۷ کرسی شوراهای محلی را به خود اختصاص دادند. این نخستین بار بود که زنان به عنوان رأی‌دهنده و نامزد اجازه حضور در انتخابات را داشتند.

به گزارش رویترز، بر اساس اعلام وزارت کشور عربستان، ۱۷ زن در مناطق مختلف این کشور موفق به کسب کرسی در انتخابات شوراهای محلی شدند.

از جمله در شمارش اولیه آرا اعلام شد که سالمه بنت حِزاب العُتِیبی، در شهرک مدرکه از مناطق شهر مکه به عضویت یک شورای محلی درآمده است.

خانم العتیبی در حالی موفق به کسب یک کرسی در شهرک مدرکه شده که دیگر کرسی‌های این شورای محلی، تماماً به مردان رسیده است.

رأی‌گیری برای انتخابات شوراهای محلی عربستان سعودی روز شنبه در حالی برگزار شد که برای نخستین بار به زنان این کشور اجازه داده شده بود تا در آن نامزد شوند.

این انتخابات برای راهیابی ۲۸۴ نماینده به شوراهای شهر انجام شد و در میان نزدیک به هفت هزار نامزد شرکت‌کننده، بیش از ۹۰۰ نفر شهروندان زن عربستان سعودی بودند.

همچنین از میان یک و نیم میلیون نفری که برای شرکت و رأی دادن در انتخابات شوراهای شهر در این کشور ثبت‌نام کردند، حدود ۱۲۰ هزار زن ژوجود داشتند. عربستان سعودی، تقریباً ۳۱ میلیون نفر جمعیت دارد.

اما در حالی به زنان عربستان اجازه حضور در این انتخابات داده شده که آنها همچنان با محدودیت‌های گسترده‌ای از جمله نداشتن حق رانندگی در این کشور مواجه هستند.

عربستان سعودی پادشاهی مطلقه اسلامی است. نخستین انتخابات شوراهای شهر در آن کشور در سال ۲۰۰۱ میلادی، تنها با حضور مردان، انجام شد.

XS
SM
MD
LG