لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

«القاعده همچنان بزرگ ‌ترین تهدید برای آمریکاست»


رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، می‌گوید اسامه بن لادن در کوه‌های مرزی پاکستان و افغانستان محصور مانده، اما القاعده همچنان بزرگ‌ترین تهدید برای ایالات متحده به شمار می‌رود و هنوز بر نفوذ خود در آفریقا و خاورمیانه می‌افزاید.


ژنرال مایکل هیدن، رییس سازمان سیا، روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در «شورای آتلانتیک»، ریشه تهدیداتی را که در حال حاضر غرب با آنها روبه‌روست، در مرز افغانستان و پاکستان ذکر کرد.


شورای آتلانتیک سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی مستقر در بیشتر کشورهای عضو ناتو است که به بهبود و ارتقای روابط ناتو و همچنین روابط دو سوی اقیانوس اطلس می‌پردازد.


مایکل هیدن با اشاره به منزوی شدن و دور ماندن اسامه بن لادن، رهبر القاعده، از رویدادهای روزانه این گروه تروریستی گفت: «واقعیت آن است که به آسانی نمی‌توان از منطقه‌ای محصور و کوه‌هایی دورافتاده در شمال غربی پاکستان رهبری یک شبکه تروریستی جهانی را عهده‌دار شد و نبردی جهانی به راه انداخت.»


رییس سازمان سیا گفت با این حال نباید از خاطر برد القاعده، علی‌رغم شکست‌های جدی که تحمل کرده، همچنان مصمم و انطباق‌پذیر است.


دوران انتقالی در آمریکا و تهدید القاعده


بخش دیگری از سخنرانی رییس سازمان سیا به حملات احتمالی القاعده به آمریکا طی هفته‌ها و ماه‌های آتی اختصاص داشت.


با اینکه این احتمال مطرح شده است که القاعده در دوران انتقال ریاست جمهوری آمریکا از جرج بوش به باراک اوباما حملاتی تروریستی ترتیب دهد، اما مایکل هیدن گفت که در شنودهای سیا شواهدی مبنی بر برنامه‌ریزی برای چنین اقدامی طی دوران انتقالی ثبت نشده است.


با این حال رییس سازمان سیا گفت نمی‌تواند از چیزی که دقیقا از آن آگاهی ندارد حرف بزند.


شکست القاعده در عراق


مایکل هیدن همچنین با اشاره به اینکه غرب در جنگ با القاعده «در حال پیروزی است»، به وضعیت امنیتی در عراق اشاره کرد که به گفته او خشونت‌ها در این کشور به طرز آشکاری کاسته شده و قبایل سنی‌مذهب، در چارچوب شوراهای بیداری، گروه‌هایی شبه‌نظامی برای رویارویی با القاعده تشکیل داده و با نیروهای آمریکایی متحد شده‌اند.


وی گفت بسیاری از اعضای القاعده در عراق از آنجا بریده‌اند؛ که البته این موضوع نگرانی‌هایی را نیز پدید‌می‌آورد که آنها در نقاط دیگری به جز عراق گسترده شوند؛ و برخی دیگر نیز به زندگی عادی خود بازگشته‌اند.


رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت: «این مسأله بریدن [از القاعده] مسأله‌ای است که ما همواره در انتظار مواجهه با آن بوده‌ایم. اما صادقانه بگویم که من این موضوع را نشانه‌ای دیگر می‌بینم که القاعده در عراق شکست خورده است.»


مایکل هیدن گفت با اینکه مشکل عمده با القاعده در عراق و عربستان سعودی است اما این گروه تروریستی در شمال و شرق آفریقا و همچنین در یمن تأثیرگذار است.


با این حال رییس سازمان سیا گفت که همتایانش در کشورهای اسلامی گروه القاعده را گروهی «غیراسلامی» می‌خوانند و از خشونت‌های آنها به ویژه علیه غیرنظامیان انتقاد می‌کنند.


XS
SM
MD
LG