لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

«باطبی به دلیل تحمل حبس طولانی وضعیت طبیعی ندارد»


احمد باطبی، به دليل انتشار عکسی با پيراهنی خونين، ابتدا به اعدام محکوم شد، اما اين حکم بعدا تقليل يافت.
احمد باطبی، به دليل انتشار عکسی با پيراهنی خونين، ابتدا به اعدام محکوم شد، اما اين حکم بعدا تقليل يافت.

احمد باطبی، دانشجوی زندانی که یکشنبه شب به دلیل وضعیت نامناسب جسمی و تشنج های عصبی به بیمارستان شهدا در تجریش و بیمارستان امام خمینی منتقل شده بود، صبح روز دوشنبه، اول اسفند به زندان اوین بازگردانده شد.

خلیل بهرامیان، حقوقدان و وکیل مدافع احمد باطبی در گفت و گو با راديو فردا می گوید خبری منتشر شده بود که احمد باطبی دچار سکته مغزی شده، ولی این خبر صحت نداشت.


وی می افزاید:« اعلام شده بود که ایشان سکته مغزی کرده که خبر غلطی بود. احمد باطبی دو یا سه بار دچار تشنج شده بود. حالا مشخص نیست این تشنج بخاطر وضعیت عصبی یا مساله دیگری بوده است. به همین دلیل به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد.»

به گفته خلیل بهرامیان پزشکان بیمارستان شهدا اعلام کرده اند چون مامورین بالای سر احمد باطبی هستند، آزادی عمل برای معالجه بیمارشان ندارند و خواستار این شدند که ماموران بیمارستان را ترک کنند.


این وکیل دادگستری می گوید:« احمد باطبی پس از آن به بیمارستان امام خمینی منتقل شد، اما بعد به بهداری زندان اوین برده شد.»

خلیل بهرامیان می گوید قرار است فردا به زندان اوین رفته و با احمد باطبی ملاقات کند.

این وکیل دادگستری می گوید موکلش به خاطر اینکه بیش از شش سال است در زندان به سر می برد، وضعیت نرمالی ندارد و می افزاید:« هر زندانی به مدت طولانی در زندان باشد، بویژه اگر جوان باشد و آینده زندگی اش را تباه شده ببیند، دچار وضعیت عصبی خواهد شد. زندگی خانوادگی احمد باطبی به دلیل زندانی شدن به مدت طولانی ، در وضعیت از هم پاشیدگی قرار گرفته است.»

خلیل بهرامیان می گوید که پدر احمد باطبی خواست فرزندش به زندان منتقل شود. خلیل بهرامیان می گوید اگر خانواده احمد باطبی بخواهند درخواست مرخصی برای موکلش خواهد داد:« من هر چه در حد وظیفه وکالتی ام هست انجام خواهم داد. حضور احمد باطبی و زندانیان سیاسی دیگر در زندان را خلاف قوانين داخلی و بین المللی می دانم و محکومیت وی را منطبق با قانون نمی دانم.»

وی به حکم اعدام که پیش از این برای احمد باطبی صادر شده و اکنون تقلیل یافته اشاره می کند و می گوید:« ابتدا برای وی به جرم محارب بودن حکم اعدام صادر شد. محارب کسی است که با سلاح گرم در صدد مقابله با جمهوری اسلامی بر بیاید. احمد باطبی سلاح گرم نداشت و به هنگام دستگیری در کنار ماشین اورژانس در ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ به کمک دانشجویان زخمی می پرداخته است. به نظر من صدور حکم اعدام به هیچ وجه با قانون انطباق نداشت.»

پس از صدور حکم اعدام برای احمد باطبی، این حکم دو درجه تخفیف داده شد و به ۱۵ سال زندان کاهش یافت. بر اساس این حکم احمد باطبی باید ده سال را در زندان بگذراند و پنج سال شامل حکم تعزیری می شود.


به گفته خلیل بهرامیان، احمد باطبی از این ده سال، بیش از شش سال را در زندان گذرانده است و بر اساس برخی ضوابط او می تواند به طور مشروط آزاد شود:« در آزادی مشروط احتیاجی به درخواست زندانی ندارد و بر اساس ضوابطی ماموران اجرای احکام آن را انجام می دهند. اما ماموران زندان می گویند احمد باطبی خود باید درخواست آزادی مشروط بدهد. این درحالی است که احمد باطبی معتقد است جرمی انجام نداده که درخواست آزادی مشروط کند.»

این درحالی است که بسیاری از نهاد های حقوق بشری و فعالان دانشجویی نسبت به سلامت احمد باطبی ابراز نگرانی کرده اند.


عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی، ادوار تحکيم وحدت با ابراز نگرانی از وضعيت سلامتی اين دانشجوی زندانی با اشاره به مرگ اکبر محمدی در زندان اوين، گفت که نگرانی از وضعيت زندانيان سياسی افزايش يافته و اين سازمان خواهان آزادی احمد باطبی است.


احمد باطبی، دانشجوی زندانی در پی درگيری های ۱۸ تيرماه ۱۳۷۸در کوی دانشگاه تهران بازداشت شد.


XS
SM
MD
LG