لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

پايان جشنواره فيلم فجر: سيمرغ ها به آشيانه رسيدند


بيست و شمشين جشنواره بين المللی فيلم فجر در حالی به کار خود پايان داد که بيشتر به دليل دور تازه سختگيری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمايش فيلم ها خبرساز بود.( عکس: فارس)
بيست و شمشين جشنواره بين المللی فيلم فجر در حالی به کار خود پايان داد که بيشتر به دليل دور تازه سختگيری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمايش فيلم ها خبرساز بود.( عکس: فارس)

بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر، با معرفی برگزيدگان بخش مسابقه سينمای ايران به کار خود پايان داد و فيلم سينمايی «به همين سادگی» ، ساخته رضا ميرکريمی، توانست بيشترين سيمرغ های جشنواره را از آن خود کند.


رضا ميرکريمی، سيمرغ بلورين بهترين فيلم و بهترين فيلمنامه را به خود اختصاص داد و جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن نيز به هنگامه قاضيانی برای بازی در همين فيلم رسيد.


مجيد مجيدی نيز به خاطر کارگردانی فيلم «آواز گنجشک ها»، جايزه بهترين کارگردان را کسب کرد.


سيمرغ بلورين ويژه تماشاگران به فيلم «هميشه پای يک زن در ميان است»، ساخته کمال تبريزی اهدا شد.


امين حيايی، برای ايفای نقش در فيلم «شب»، جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد را تصاحب کرد و محسن طنابنده برای بازی در فيلم «استشهادی برای خدا» و مهتاب نصيرپور برای هنرنمايی در فيلم «فرزند خاک» به عنوان بهترين بازيگران نقش مکمل انتخاب شدند.


در بخش بهترين بازيگر نقش اول مرد همچنين يک ديپلم افتخار به شهاب حسينی به خاطر بازی در فيلم «محيا» اهدا شد.

در بخش موسيقی متن، سيمرغ بلورين بهترين موسيقی متن نيز به حسين عليزاده برای فيلم «آواز گنجشک ها» اهدا شد.



جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن به هنگامه قاضيانی برای بازی در فيلم «شب» رسيد.

حسين جعفريان برای فيلم «ديوار» سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداری را از آن خود کرد و سيمرغ ويژه هيئت داوران برای يک عمر دستاورد فنی و هنری به عليرضا زرين دست، فيلمبردار اهدا شد.


فيلم «در ميان ابرها» به کارگردانی روح الله حجازی نيز سيمرغ بهترين فيلم اول جشنواره را به خود اختصاص داد.


برندگان بخش مسابقه بين الملل جشنواره فيلم فجر، امسال برای نخستين بار، به طور جداگانه و قبل از آغاز بخش مسابقه سينمای ايران معرفی شده بودند.


در بيست و ششمين جشنواره بينالمللی ۲۲۴ فيلم بلند سينمايی، کوتاه و مستند از ۶۳ کشور حضور داشتند که در بخش های مختلف جشنواره به نمايش در می آمدند

مسابقه سينمای ايران، مسابقه بين الملل، مسابقه سينمای معناگرا، مسابقه سينمای آسيا، فيلم کوتاه و بلند مستند، مرور سينمای ايران در بخش غير رقابتی، مروری بر آثار اينگمار برگمن، مروری بر آثار ميخالکوف و چشم انداز سينمای گرجستان، نمايش های ويژه آثار داستانی روز و جشنواره جشنواره ها عنوان بخش های مختلف بيست و ششمين جشنواره بين المللی فيلم فجر بودند.


ايران با ۴۴ فيلم بلند داستانی، ۱۴ مستند بلند، ۱۲ مستند کوتاه و ۱۸ فيلم و ساير کشورها با ۷۹ فيلم بلند داستانی، ۴۶ فيلم کوتاه داستانی و ۱۳ مستند در بخش های مختلف بيست وشمشمين جشنواره بين المللی فيلم فجر حضور داشتند.

بيست و شمشين جشنواره بين المللی فيلم فجر در حالی به کار خود پايان داد که بيشتر به دليل دور تازه سختگيری های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمايش فيلم ها خبرساز بود.


در پی حذف چند فيلم و اعمال نظارت گسترده برای حذف و تغيير صحنه های چند فيلم ديگر و مجادلات قلمی بين سينماگران و مسئولان سينمايی، در طول جشنواره چند فيلم شاخص ديگر نيز از بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر حذف شدند.


XS
SM
MD
LG