لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

رايس با رهبران اسراييل وفلسطينی ها ديدار می کند


خانم رايس در ديدارهای خود، خواستار گسترش آتش بس موجود بين اسراييل و فلسطينی ها می شود.
خانم رايس در ديدارهای خود، خواستار گسترش آتش بس موجود بين اسراييل و فلسطينی ها می شود.

همزمان با سفر جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا به اردن، وزير امور خارجه ايالات متحده نيز با رهبران تشکيلات خودگردان فلسطينی و اسراييل ديدار می کند.


کاندوليزا رايس، روز پنج شنبه ۳۰ نوامبر در شهر فلسطينی اريحا با محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی و سپس در اورشليم با اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل و تسيپی ليونی، وزير امور خارجه اين کشور ديدار می کند.

هدف از اين ديدارها، حمايت از آتش بس اسراييل و فلسطينی ها و تلاش برای از سرگيری گفت و گوهای سياسی بين آنها اعلام شده است.


ديپلمات های آمريکايی گفته اند اين کشور از اسراييل می خواهد دست به اقداماتی زند که به تحکيم موقعيت آقای محمود عباس منجرشود.


آخرين ديدار رهبران اسراييل با خانم رايس ماه، گذشته در جريان سفر آنها به واشينگتن و هنگامی که حملات راکتی سازمان های ستيزه جوی فلسطينی به اسراييل و عمليات نظامی متقابل اسراييل در غزه در جريان بود، انجام گرفت.


ديدارهای امروز، پنجشنبه، اما در شرايطی متفاوت صورت می گيرد. امروز پنج روز از آتش بس می گذرد؛ نيروهای ارتش اسراييل نوار غزه را ترک و سازمان های فلسطينی، حملات راکتی را متوقف کرده اند و تنها موارد معدودی از نقض آتش بس از سوی برخی از گروه های فلسطينی گزارش شده است.


گفته می شود خانم رايس از اسراييل و فلسطينی ها خواهد خواست آتش بس را، افزون برغزه، در کرانه باختری نيز رعايت کنند.


اجرای کامل مفاد توافقی که سال گذشته ميان اسراييل و فلسطينی ها با ميانجيگری ايالات متحده به دست آمد، در مورد گشايش گذرگاههای مرزی بين مناطق فلسطينی با اسراييل، مصر و اردن به دست آمد، از ديگر درخواست های خانم رايس از آقايان اولمرت و عباس است.


آزادی يک وزير دولت حماس

در آستانه اين ديدارها، اسراييل، ديروز يکی از وزيران زندانی دولت حماس را آزاد کرد.


عبدالرحمان زيدان، در شمار بلندپايگان حماس بود که شش ماه پيش، در پی ربوده شدن سرباز اسراييلی در غزه، از سوی اسراييل زندانی شد.


آقای زيدان که وزير مسکن و رفاه اجتماعی است، همزمان با ديدار نخست وزير اسراييل با ژنرال عمر سليمان وزير اطلاعات مصر آزاد شد.


وزير اطلاعات مصر، روز چهارشنبه در اورشليم با آقای اولمرت و شماری ديگر از مقامات اسراييل، درباره آتش بس با فلسطينی ها و راه های کمک به سرباز اسراييلی اسيردرغزه گفت و گو کرد.


او پيش ازآمدن به اسراييل، به مدت چند روز گفت و گوهای مشروحی در قاهره با خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس به عمل آورده بود.

با وجود خوش بينی های پيشين، در پايان ديدار ژنرال سليمان با نخست وزير اسراييل اعلام شد راه حل قطعی برای رهايی سرباز اسراييلی در برابر آزادی گروه پرشماری از زندانيان فلسطينی به دست نيامده است.


حماس نيز آزادی برغوثی را می طلبد


دراين ميان اعلام شد که سازمان حماس نيز از درخواست جنبش فتح برای آزاد شدن مروان برغوثی، يکی از مهم ترين چهره های جنبش فتح از زندان اسراييل حمايت می کند.


آقای برغوثی که از ياران ياسر عرفات بود، به دليل شرکت در برنامه ريزی های سازمان شبه نظامی جوانان وابسته به فتح، ازسوی دادگاه نظامی اسراييل به پنج بار حبس ابد محکوم شده، ولی به دليل نفوذی که هنوز در صحنه سياست اسراييل دارد، بلندپايگان اسراييل با او در زندان نيز ديدارهايی داشته اند و گفته می شود وی درتلاش هايی که به برقراری آتش بس کنونی منجرشده، سهيم بوده است.


XS
SM
MD
LG