لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

پوشيدن برقع در هلند ممنوع می شود


پيشتر، وزير امور خارجه پيشين بريتانيا نيز خواستار آن شده که زنان مسلمان اين کشور برقع نپوشند
پيشتر، وزير امور خارجه پيشين بريتانيا نيز خواستار آن شده که زنان مسلمان اين کشور برقع نپوشند

دولت هلند روز جمعه، فدهم نوامبر، خبر داد در نظر دارد به زودی طرح ممنوعيت پوشش های اسلامی کامل زنان و استفاده از برقع را در محل های عمومی اجرا کند، اين پوشش تمامی نقاط بدن از جمله روی صورت زنان را نيز می‌پوشاند.


اين اقدام، هلند را به عنوان کشوری اروپايی که بيشترين استقبال را از مهاجران و پناهندگان می‌کرده، در زمره پيشگامان سختگيری در برابر اقليت های مسلمان قرار خواهد داد.


ريتا وردانک، وزير مهاجرت هلند، در بيانيه‌ای اعلام کرد استفاده از پوشش هايی که صورت را نيز می‌پوشاند در محل های عمومی، به لحاظ ناهمگونی با نظم عمومی و حفاظت و امنيت شهروندان برای کابينه اين کشور خوشايند نيست.


وی گقت از نقطه نظر امنيتی، مردم بايد همواره به خوبی ديده و شناخته شوند و از نقطه نظر يکپارچگی در جامعه نيز مردم بايد بتوانند با يکديگر ارتباط برقرار کنند.


به نظر می‌رسد تکيه بر نگرانی های امنيتی در اين زمينه به قصد پاسخ به هشدارهايی درباره اينکه استفاده از چنين پوشش هايی توسط زنان مسلمان می‌تواند تضمين های قانونی در مورد مبارزه با تبعيض های مذهبی را نقض کند، صورت گرفته باشد.


سازمان مسلمانان هلند از اين ممنوعيت احتمالی انتقاد کرده است. يک عضو اين سازمان، اين طرح را قانونی بزرگ برای مشکلی کوچک توصيف کرده است.


به گفته وی، شمار زنانی که در هلند برقع می‌پوشند از چند ده تن تجاوز نمی‌کند.


اما اين نخستين بار نيست که موضوع ممنوعيت حجاب اسلامی به شکل های مختلف در سراسر اروپا مطرح می‌شود.


جک استراو، وزير امور خارجه پيشين بريتانيا، اخيرا از زنان مسلمان خواست تا از پوشش های کامل که صورت را نيز می‌پوشاند، استفاده نکنند.


وزير کشور فرانسه نيز نکات مشابهی را درباره مسلمانان اين کشور عنوان کرده و در عين حال گفته است:«کسانی که فرانسه را دوست ندارند، مجبور نيستند در فرانسه بمانند.»


اين سخنان می تواند تکرار شعار قديمی جبهه ملی، که يک تشکل راستگرای افراطی قلمداد می شود، محسوب شود. در اين شعار گفته می شود:«فرانسه، دوستش بداريد يا ترکش کنيد.»


کشور آلمان نيز با جامعه بزرگ مهاجر مسلمانی که در خود جای داده است، قانونی دارد که معلمان را از سر کردن روسری در مدارس عمومی منع می‌کند.


در بلژيک يکی از شهرداران پوشيدن برقع را ممنوع اعلام کرده، اما ممنوعيتی عمومی در سراسر اين کشور در اين زمينه وجود ندارد.


رابطه هلند با جامعه مسلمانان ساکن اين کشور از زمان قتل تئو وان گوگ فيلمساز به دست افراط گرايان اسلامی در نوامبر ۲۰۰۴ حساسيت بيشتری پيدا کرده است.


حدود يک ميليون مسلمان در هلند زندگی می‌‌کنند که تقريبا شش درصد از کل جمعيت شانزده ميليونی اين کشور را تشکيل می‌دهند.


XS
SM
MD
LG