لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

نياز به بنزين؛ اهرمی برای فشار به ايران؟


گزارش شده که ايران پس از ايالات متحده آمريکا بزرگ ترين وارد کننده بنزين در جهان است.
گزارش شده که ايران پس از ايالات متحده آمريکا بزرگ ترين وارد کننده بنزين در جهان است.

هرچند ايالات متحده آمريکا، می تواند از نياز مبرم ايران به واردات بنزين، به عنوان اهرمی دررويارويی با برنامه اتمی جمهوری اسلامی استفاده کند، اما به گفته مقامات امريکايی و اروپايی، استفاده از چنين ابزاری در روند فعلی تحريم های شورای امنيت، بعيد به نظر می رسد.


در پی شدت گيری بحران هسته ای ايران و اوج گيری حساسيت ها در بازارهای نفتی جهان، نيکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمريکا، در جلسه کميته روابط خارجی سنای امريکا تاييد کرد که نياز مبرم ايران به بنزين وارداتی می تواند به عنوان ابزاری برای رويارويی با فعاليت های هسته ای ايران، از سوی آمريکا، مورد استفاده قرار گيرد.


ايران نزديک به ۴۰ درصد بنزين مورد نياز خود را از خارج وارد می کند.


روز پنج شنبه، ۲۹ مارس، شماری از مقامات آمريکا و اتحاديه اروپا، به خبر گزاری رويترز گفتند در حال حاضرهيچ برنامه ای درباره گنجانيدن ممنوعيت صادرات بنزين به ايران، در صورتی که تحريم های شورای امنيت احتمالا به دور سوم يا بعدی کشيده شود، وجود ندارد.


نياز مبرم ايران به بنزين وارداتی می تواند به عنوان ابزاری برای رويارويی با فعاليت های هسته ای ايران، از سوی آمريکا، مورد استفاده قرار گيرد.
نيکلاس برنز

يک مقام ارشد آمريکايی که نخواست نامش ذکر شود، به اين خبر گزاری گفت:« تحريم ها در حوزه نفت و گاز، در حال حاضر مورد نظر ما نيست.»


يک ديپلمات اروپايی نيز گفت گنجانيدن نفت و گاز در ميان تحريم ها، هنوز به طور مستقيم از سوی قدرت های بزرگ جهان مورد بحث قرار نگرفته است.


وی گفت اين واقعيت که بخش عمده نياز بنزين ايران از هند تامين می شود می تواند روند چنين تحريمی را پيچيده تر کند.


کشور های غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش اهداف صلح آميز در حال ساخت بمب اتم است، حال آنکه ايران اين ادعا را رد می کند.


ايران دومين توليد کننده بزرگ نفت اپک است، اما به دليل نداشتن توانايی لازم برای تامين مصرف داخلی بنزين خود، از سال ۱۹۸۲ ميلادی به اين سو، به يک وارد کننده بزرگ بنزين تبديل شده است.


به نوشته رويترز، هرچند مقامات آمريکايی تا کنون صراحتا از ممنوعيت واردات بنزين به ايران سخن نگفته اند، اما استفاده از اين ابزار به عنوان اهرمی برای وادار کردن ايران به متوقف کردن برنامه های هسته ای، همچنان مورد توجه مقامات آمريکايی است.


کلای سل Clay Sell، قائم مقام وزارت انرژی آمريکا، روز چهار شنبه ۲۸ مارس در همين زمينه گفته بود راه های زيادی برای ايران وجود ندارد و هر اقدامی می تواند در بردارنده پيامد هايی باشد.


وی گفت نياز ايران به کالا های وارداتی اين کشور را آسيب پذير کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل روز شنبه گذشته متفق القول به تحريم های تازه، از جمله ممنوعيت صادرات تسليحات ايران رای داد، اما قطعنامه جديد شورای امنيت حوزه های انرژی ايران را در بر نمی گيرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمريکا، ميزان واردات بنزين ايران در سال ۲۰۰۵، حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز بوده است.


بنا بر اين اطلاعات، ايران پس از ايالات متحده آمريکا بزرگ ترين وارد کننده بنزين در جهان است.

نيکلاس برنز، معاون وزارت امور خارجه آمريکا، در جلسه کميته روابط خارجی سنای امريکا گفت قيمت ارزان بنزين در ايران ميزان تقاضا را در آن کشور بالا برده است.


آقای برنز افزود وی تاکنون در خيابان های تهران نبوده است، اما اين را می داند که به دليل ازدياد خودروها رانندگی در خيابان های تهران تقريبا غير ممکن است و اين همه به خاطر ارزانی قيمت بنزين است.


XS
SM
MD
LG