لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۲

«يک متهم به زنا در ايران سنگسار شده است»


تصویری از یک مراسم سنگسار در ایران که در سایت های اینترنتی منتشر شده است.
تصویری از یک مراسم سنگسار در ایران که در سایت های اینترنتی منتشر شده است.

به گزارش برخی سايت های خبری، جعفر کيانی، صبح روز پنجشنبه ۱۴ تيرماه در روستای قراچه کند، از توابع تاکستان سنگسار شده است.


با اين حال، هنوز هيچ منبع رسمی قضايی صحت يا سقم اجرای حکم سنگسار را تاييد يا تکذيب نکرده است.


بيش از دو هفته پيش، خبر اجرای حکم سنگسار مکرمه ابراهيمی و جعفرکيانی، که هر دو به جرم زنای محصنه به سنگسار محکوم شده اند، به دنبال واکنش گسترده فعالان جنبش زنان و حقوق بشر در ايران و جهان و به دستور محمود هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه متوقف شد.


قرار بود اين دو در گورستان تاکستان سنگسار شوند ، اما تنها يک روز قبل از اجرای حکم، دستور توقف آن صادر شد و اين احتمال قوت گرفت که پرونده مورد رسيدگی مجدد قرار گيرد.


اکنون، برخی منابع خبری، از جمله سايت ميدان زنان که از سوی برخی فعالان جنبش زنان ايران اداره می شود، گزارش می دهند که جعفر کيانی روز پنجشنبه گذشته در روستايی در نزديکی تاکستان و در ملاء عام سنگسار شده است.


با وجود آنکه، گزارش های رسمی در اين زمينه منتشر نشده است، روزنامه اعتماد ملی در شماره روز دوشنبه خود صحت اين خبر را تاييد کرد و نوشت حکم سنگسار را ماموران و قاضی اجرای احکام در مقابل ديدگان اهالی روستای آقچه کند اجرا کردند.


سکوت مقامات


خبر سنگسار جعفر کيانی در روستای آقچه کند از توابع تاکستان سه روز پس از اجرای حکم در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب می يابد و تلاش های راديو فردا برای دسترسی به اطلاعات بيشتر در اين زمينه به نتيجه نرسيد.


حسن قاسمی، مديرکل دادگستری استان قزوين زنگ های تلفن خود را بی پاسخ گذاشت. يکی از کارمندان دفتر محمود هاشمی شاهرودی رييس قوه قضاييه به راديو فردا گفت: چنين خبری را نشنيده و دادگستری قزوين نيز در جواب تماس تلفنی راديوفردا پاسخی مشابه داد.


نقی افشاری، مدير مسئول نشريه حديث قزوين به راديو فردا گفت اين حکم اگر اجرا شده باشد، شرعی بوده است.


از سوی ديگر اخبارغير رسمی از زندان و دادگستری استان قزوين حکايت از اجرای حکم اين محکوم به سنگسار دارد و همزمان، روزنامه اعتماد ملی نوشته است: «اهالی روستای محل اجرای حکم و يک منبع وابسته به يکی از نمايندگان منطقه، همه اين اتفاق را تاييد و تشريح کرده اند.»


گفته می شود تعداد زيادی از مردم روستای آقچه کند تاکستان شاهد اجرای حکم بودند و با موبايل های خود از اين مراسم تصويربرداری کرده اند.


بی اطلاعی از وضعيت مکرمه ابراهيمی


به گزارش سايت ميدان زنان، هنوز اطلاع دقيقی از آخرين وضعيت قضايی مکرمه ابراهيمی که در زندان چوبين قزوين به سر می برد در دسترس نيست و وکلای داوطلب وی علی رغم مراجعات مکرر، موفق به خواندن محتويات پرونده نشده اند.



اگر آقای شاهرودی اجرای حکم سنگسار را درست نمی داند، به جای صدور بخشنامه ای که قضات به آن ترتيب اثر نمی دهند دو سطر قانون پيشنهاد دهد و و در اين دو سطر بنويسد که اجرای حکم سنگسار ممنوع است. مثلا اگر کسی مرتکب جرمی شود که مجازاتش در قانون، سنگسار است بايد تبديل شود به مثلا فلان مدت حبس و سپس آن را به مجلس ارائه دهد.
شیرین عبادی

سعيد اقبالی، يکی از وکلای مکرمه ضمن ابراز نگرانی از وضعيت وی به خبرنگار ميدان گفته است:«مسئولان دادسرای تاکستان و قاضی پرونده همچنان قصد اجرای حکم را دارند.»


«راه حل، حذف سنگسار از قانون است»


شيرين عبادی وکيل دادگستری و از اعضای کمپين قانون بدون سنگسار در ايران درگفت وگو با راديوفردا ضمن تاسف از اجرای حکم سنگسارگفت:« اين حکم با موازين بين المللی و تعهدات بين المللی دولت ايران انطباق ندارد و به علاوه، آيت الله شاهرودی چندين بار بخشنامه هايی را برای جلوگيری از انجام حکم سنگسار صادر کرده است.»


خانم عبادی افزود:« نمی دانم اين بخشنامه ها واقعی بوده يا نه و آيا آقای شاهرودی اراده کرده بود که جلوی حکم سنگسار را بگيرد، که در اين صورت اجرای اين حکم مغاير با اين بخشنامه است. اگر اين بخشنامه فقط صوری بوده که بازهم متاسفم چرا که در قرن بيست و يکم شاهد مسايلی هستيم که در عرصه بين المللی قابل تحمل نيست.»


شيرين عبادی راه حل توقف کامل اجرای سنگسار در ايران را «حذف آن از قانون» می داند و می گويد با صدور بخشنامه های موردی رييس قوه قضاييه، دردی درمان نمی شود.


به گفته وی، «اگر آقای شاهرودی اجرای حکم سنگسار را درست نمی داند، به جای صدور بخشنامه ای که قضات به آن ترتيب اثر نمی دهند دو سطر قانون پيشنهاد دهد و و در اين دو سطر بنويسد که اجرای حکم سنگسار ممنوع است. مثلا اگر کسی مرتکب جرمی شود که مجازاتش در قانون، سنگسار است بايد تبديل شود به مثلا فلان مدت حبس و سپس آن را به مجلس ارائه دهد.»


خانم عبادی افزود: با توجه به آنکه مجلس از جناحی است که آقای شاهرودی را تاييد می کند اين لايحه ايشان تاييد خواهد شد و به تاييد شورای نگهبان هم خواهد رسيد. اين راه حل قانونی و منطقی جلوگيری از حکم سنگسار است.


XS
SM
MD
LG