لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

آژانس بین‌المللی انرژی: بازار نفت به تعادل نزدیک می‌شود


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز پنج‌شنبه منتشر شد می گوید که بازارهای جهانی نفت به تعادل نزدیک شده است.

این گزارش که روز پنج‌شنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، در وب‌سایت این نهاد بین‌المللی منتشر شد می‌افزاید که سه ماهی از توافق اوپک و ۱۱ کشور دیگر برای کاهش تولید نفت می گذرد و این توافق به نفع تولیدکننده‌های نفت در جریان است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون قیمت‌های جهانی نفت به رغم کاهش ده درصدی در ماه گذشته، دوباره به دلیل کاهش برنامه‌ریزی نشده تولید برخی کشورها، همچنین افزایش تنش در خاورمیانه بالا رفته است.

«در مجموع پایبندی اعضای اوپک به کاهش تولید از آغاز اجرایی شدن توافق در ژانویه ۲۰۱۷ چشمگیر بوده، اما کشورهای غیراوپک به تدریج سطح پایبندی خود را افزایش می دهند.»

اعضای اوپک متعهد شده‌اند که در نیمه اول سال جاری تولید روزانه خود را نسبت به اکتبر ۲۰۱۶ حدود ۱.۲ میلیون کاهش دهند.

بر اساس ارزیابی‌های بین‌المللی، اوپک در ماه‌های ژانویه تا مارس به ترتیب ۸۲ درصد، ۹۴ درصد و ۹۵ درصد از تعهد خود را تحقق بخشیده است.

اما ۱۱ کشور تولیدکننده نفت غیر اوپک، از جمله روسیه نیز متعهد شده بودند که تولید روزانه خود را ۵۵۸ هزار بشکه کاهش دهند و به میزان کمتری سطح تولید خود را کاهش داده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که به هر ترتیب، توافق کاهش تولید نفت باعث شده است که تولید حجم عظیمی از نفت مازاد در بازارهای جهانی کاهش یابد و تمدید توافق برای نیمه دوم سال ۲۰۱۷ می تواند ذخیره نفت مازاد در بازارهای جهانی را با سرعت بیشتری آب کند.

قیمت نفت برنت روز پنج‌شنبه به ۵۵ دلار و ۷۸ سنت رسید که تقریبا ده درصد بیشتر از قیمتهای نفت در ماه گذشته میلادی است.

در مجموع قیمت‌های جهانی نفت در سه ماهه اول سال جاری میلادی بالای ۵۰ دلار بوده، در حالی که این رقم در دوره مشابه سال گذشته حدود ۳۰ دلار بود. قیمت نفت در نیمه اول سال ۲۰۱۴ از بالای ۱۰۵ دلار به خاطر تولید حجم عظیمی از نفت مازاد به سرعت رو به کاهش نهاد.

آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه می گوید که بالا رفتن قیمت نفت البته تولیدکننده‌های دیگر مانند آمریکا را تشویق کرده است که استخراج نفت را افزایش دهند و انتظار می رود از ماه مه تولید کانادا، آمریکا و میادین دریای شمال افزایش یابد و مجموعا تولید روزانه نفت آنها که در سال گذشته ۷۹۰ هزار بشکه کاهش یافته بود، در سال جاری ۴۸۵ هزار بشکه افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، بیشترین سهم رشد تولید نفت را آمریکا خواهد داشت. آمارهای ماه مارس نشان می دهد که تولید نفت آمریکا نسبت ماه سپتامبر روزانه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۹ میلیون بشکه رسیده است و انتظار می رود این رقم در انتهای سال جاری نسبت به آخر سال ۲۰۱۶ روزانه ۶۸۰ هزار بشکه افزایش یابد.

آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز نشان می دهد که این کشور برای سال جاری می خواهد ۹.۱ میلیون بشکه در روز تولید نفت انجام دهد و برای سال آینده این رقم را به ۹.۷ میلیون بشکه برساند.

آژانس می افزاید که از طرف دیگر بر اساس ارزیابی های قبلی انتظار می رفت که در سه ماهه اول سال جاری رشد تقاضای جهانی برای نفت ۱.۱ میلیون بشکه در روز باشد، اما ۲۰۰ هزار بشکه کمتر از این میزان بود، چرا که رشد مصرف نفت در کشورهایی مانند روسیه، هند، برخی از کشورهای خاورمیانه، کره و آمریکا کمتر از انتظار بوده است.

برای کل سال جاری نیز رشد تقاضای نفت ۱۰۰ هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی قبلی خواهد بود و انتظار می رود در حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز باشد.

در مجموع این نهاد بین‌المللی می گوید که سال گذشته حجم نفت مازاد در جهان روزانه ۸۰۰ هزار بشکه کاهش یافت و برای سال جاری ۴۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. اما کلا بازار می رود که به تعادل در عرضه و تقاضای نفت نزدیک شود.

XS
SM
MD
LG