لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۴

پرداخت بدهی نفتی هند به ایران «آغاز شد»


پس از چند ماه مذاکره، پالایشگاه‌های هندی نهایتا بازپرداخت بدهی‌های نفتی خود به ایران را آغاز کردند. این پالایشگاه‌ها نزدیک به ۶.۵ میلیارد دلار به ایران بدهی دارند.

به گزارش روزنامه «لیومینت» هند، در آستانه سفر نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور، به ایران، پالایشگاه‌های هندی آغاز به تسویه شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بدهی خود به ایران کرده‌اند.

این بدهی به دنبال تحریم‌های بانکی غرب علیه ایران به وجود آمد که عملا دسترسی ایران به درآمدهای صادرات نفت خود را مسدود می‌کرد.

تحریم‌ها در اواسط ژانویه سال جاری لغو شد.

پالایشگاه‌های هندی طی چهار سال گذشته در پرداخت پول نفت وارداتی از ایران دچار مشکل بودند.

این گزارش از قول منابع آگاه می‌افزاید که پالایشگاه «مانگلور» حدود ۵۰۰ میلیون دلار و «ایندین اویل» ۲۵۰ میلیون دلار طی دو روز گذشته به حساب ایران واریز کرده‌اند.

پالایشگاه اسار نیز برای واریز ۵۰۰ میلیون دلار به حساب ایران آماده می‌شود.

همه این مبالغ با ارز یورو و از طریق «یونیون بانک» هند به حساب شرکت ملی نفت ایران در «هالک بانک» ترکیه واریز شده است.

هند قبلا نیز با سخت شدن تحریم‌ها علیه ایران، ۵۵ درصد از پول نفت وارداتی را از طریق این بانک ترکیه به دست ایران می‌رساند، اما تحریم‌های جدید آمریکا در سال ۲۰۱۳ باعث شد که این مسیر انتقال پول نیز مسدود شود.

۴۵ درصد مابقی پول نفت صادراتی ایران به هند از طریق «روپیه» پرداخت می‌شد و ایران تنها می‌توانست از این مبلغ برای خرید کالاهای مجاز از خود هند استفاده کند.

بعد از لغو تحریم‌ها این اولین دور تسویه بدهی های نفتی هند به ایران است.

آقای مودی قرار است روز یک‌شنبه هفته جاری برای امضای تفاهم‌نامه توسعه بندر چابهار ایران به ایران سفر کند.

قبلا خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که بانک‌های مرکزی ایران و هند توافق کرده‌اند که بدهی نفتی شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری دهلی ‌نو به تهران از طریق بانک‌های اروپایی تسویه شود.

هند واردات نفت از ایران را مانند دیگر مشتری‌های آسیایی از سال ۲۰۱۲ کاهش داده بود.

اما رویترز می‌نویسد که این کشور برای سال جاری مالی که از اول آوریل (۱۰ فروردین) شروع می‌شود، روزانه می‌خواهد ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ایران بخرد.

XS
SM
MD
LG