لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

مقام اسرائیلی ایران را مسئول حمله راکتی از سوریه به اسرائیل دانست


در پی حمله راکتی پنج‌شنبه شب از بلندی‌های سوری جولان به یک روستا در بخش اسرائیلی این ارتفاعات، اسرائیل ایران را عامل اصلی این حمله دانسته، و همزمان ارتش اسرائیل حملاتی را به عنوان «پاسخ» در سوریه انجام داد.

به گزارش وب‌سایت «وای‌نت»، وابسته به روزنامه یدیعوت آخرونوت، یک مقام ارشد نظامی اسرائیل مدعی شد که شاخه قدس سپاه پاسداران ایران پشت پرده این حمله بوده و اجرای آن را به سازمان جهاد اسلامی فلسطین سپرده است.

بر اساس گزارش «وای‌نت»، فرمانده اسرائیلی این ادعا را مطرح کرد که سعید ایزدی، مسئول بخش امور فلسطینی در شاخه برون‌مرزی سپاه قدس ایران، این حمله را برنامه‌ریزی کرده است.

اسرائیل در ادعای خود افزود، جهاد اسلامی فلسطین از سوی ایران حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شود.

به گزارش «وای‌نت»، اسرائیل از سمیر قنطار و مصطفی مغنیه، دو عضو ارشد حزب‌الله، نیز که به تازگی در بخش سوری جولان علیه اسرائیل فعال شده‌اند نام برده است.

اسرائیل می‌گوید که چهار راکت شلیک شده از بخش سوری جولان در فضای باز در یک روستای اسرائیلی فرود آمد که آسیب جانی در پی نداشت و راکت پنجم که به نزدیکی یک شهرک اصابت کرد، موجب آتش‌سوزی در مزارع شد.

این نخستین بار در ده سال گذشته بود که مردم این منطقه با به صدا درآمدن آژیر خطر، به پناهگاه می رفتند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، بالگردهای اسرائیلی نیز به پرواز درآمده و هدف هایی را در استان القنیطره در سوریه بمباران کردند، و همزمان، آتش زمینی توپخانه اسرائیل هدف هایی را در آن سوی مرز گلوله‌باران کرد.

در حالی که در گزارش سازمان ناظر حقوق بشر سوریه پنج‌شنبه شب آمده بود که «شماری از نظامیان سوریه» در حمله اسرائیل کشته شده‌اند، ارتش سوریه در بیانیه رسمی خود اعلام کرد که یک سرباز کشته و هفت نظامی دیگر این کشور زخمی شده اند.

در بیانیه صادره از سوی سخنگوی ارتش اسرائیل به سوریه «هشدار» داده شده است که «عواقب» این حمله راکتی متوجه سوریه می شود زیرا اسرائیل سوریه را «مسئول» می داند.

در همین حال سازمان جهاد اسلامی فلسطین اتهام وارده از سوی ارتش اسرائیل را در خصوص ارتباط خود با این حمله راکتی رد کرد.

داوود شهاب، سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین، در بیانیه تکذیبی خود به رویترز گفت: «اشغالگران برای منحرف کردن افکار از ظلم در حق محمد علان، قهرمان زندانی فلسطینی، این ادعای کذب را مطرح کرده‌اند.»

محمد علان، عضو سازمان جهاد اسلامی فلسطین که ۹ ماه پیش از سوی اسرائیل بازداشت شد اما هرگز علیه وی کیفرخواست ارائه نشد، مدت ۶۵ روز در اعتصاب غذا بود و در روزهای گذشته به حالت کما فرو رفت.

با دخالت دیوان عالی اسرائیل، دولت این کشور مجبور شد، بازداشت بدون تفهیم اتهام محمد علان را باطل کند و آقای علان پس از خروج از کما در یک بیمارستان اسرائیلی، از پنج‌شنبه، ۲۹ مرداد، از اعتصاب غذا دست کشید.

XS
SM
MD
LG