لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

وزارت خارجه ایران گفته‌های دبیرکل اتحادیه عرب را تکذیب کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شامگاه پنج‌شنبه، ۱۰ مهرماه، سخنان «منتسب» به دبیرکل اتحادیه عرب درباره محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را تکذیب و اتهام دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشورها را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی این وزارتخانه، ضمن ابراز تردید درباره اظهارات نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، که در«یکی از روزنامه‌های عربی» منتشر شده، سخنان منتسب به وزیر خارجه ایران از زبان آقای العربی را تکذیب کرد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در مصاحبه‌ای با روزنامه الحیات چاپ لندن، ایران را به «دخالت در امور کشورهای عربی» متهم کرد.

آقای نبیل العربی با اشاره به دیدار خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت که در این دیدار از آقای ظریف درخواست کرده است که ایران «خواسته‌های منطقه‌ای» خود را متوقف کند.

بر اساس گزارش‌ها، وی گفت: «ایران باید این خواسته‌ها را متوقف کند. ما با این کشور دراین‌ باره حرف زدیم همچنان که با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور و دوست ۲۵ ساله‌ام، صحبت داشتم و به او گفتم که باید سیاست‌های‌تان را تغییر دهید. او به من گفت که می‌خواهیم روابط را بهبود بخشیم.»

به گفته آقای العربی، آقای ظریف درباره اختلاف ایران و امارات متحده عربی درباره سه جزیره ایرانی گفته است که «شاید مذاکرات یک راه حل باشد».

در همین زمینه، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه تصریح کرد: «در دیدارها و گفت‌وگوهایی که وزیر امور خارجه کشورمان و دبیرکل اتحادیه عرب تاکنون با یکدیگر داشته‌اند چنین مطالبی رد و بدل نشده و انتشار چنین مطلبی تعجب‌آور است.»

محمدجواد ظریف و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، روز دوشنبه، ۳۱ شهریور، در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

مرضیه افخم با اشاره به آن چه «موضع اصولی ایران» در قبال کشورهای منطقه خواند افزود: «جمهوری اسلامی ایران همواره مخالف هرگونه دخالت در امور داخلی دیگر کشورها بوده و ضمن پای‌بندی به این امر معتقد است مسائل منطقه باید با همکاری و گفت‌وگو حل و فصل شود و تکرار ادعاهای غیر واقعی و فرافکنی کمکی به حل مشکلات نمی‌کند.»

وی گفت که با همکاری و تعامل سازنده و جلوگیری از دخالت‌های خارجی زمینه‌های ثبات و امنیت و رشد و توسعه منطقه فراهم می‌شود.

دبیرکل اتحادیه عرب در عین حال تهران را «بخشی از مشکل سوریه» توصیف کرده و گفته بود که این کشور به جای این که بخشی از مشکل باشد باید بخشی از راه حل در سوریه باشد، اما مشکل واقعی این است که ایران «دخالت‌های بی‌اجازه‌ای» در کشورهای عربی دارد.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، یکی از متحدان نزدیک جمهوری اسلامی است که از حمایت همه‌جانبه دولت ایران در طول جنگ داخلی علیه مخالفان خود بهره برده است.

از سوی دیگر برخی از مسئولان جمهوری اسلامی کشورهای عربی نظیر عربستان و قطر را به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه خلافت اسلامی متهم می‌کنند.

این در حالی است که مقامات آمریکا می‌گویند کشورهای قطر، بحرین، عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی در حملات هوایی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی در سوریه مشارکت دارند.

XS
SM
MD
LG