لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

توصیه آیت‌الله دستغیب به اصلاح‌طلبان برای «مطالبه» رفع حصر


علی‌محمد دستغیب، مرجع تقلید ساکن شیراز، به اصلاح‌طلبان ایران توصیه کرد که از حسن روحانی، رئیس جمهوری، و همچنین مراجع تقلید، رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زهرا رهنورد را «مطالبه» کنند.

به گزارش وب‌سایت کلمه، آیت الله دستغیب در دیدار اخیر خود با اصلاح طلبان استان فارس خطاب به حسن روحانی گفت: «چرا این بزرگواران باید در حصر باشند، در حالی که شما قول دادید و مردم انتظار داشتند بیش از این‌ها دفاع کنید. لااقل رفت و آمدی می‌‌کردید.»

وی اضافه کرد: «هنوز هم دیر نشده است و در این دو سه ماه باقی‌مانده، می‌‌شود کارهایی کرد. این‌‌ها مطابق قانون اساسی است که همه، از کسی که می‌‌خواهد رئیس جمهور شود، انتظار دارند بیش از این‌ها به آن عمل کند.»

آقای دستغیب به اصلاح طلبان پیشنهاد کرد که در نامه ای به حسن روحانی وعده رفع حصر را از او «مطالبه کنند» و همچنین نمایندگانی را نزد مراجع تقلید بفرستند و از آنان بخواهند که این موضوع را پیگیری کنند.

حصر خانگی رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در شرایطی ادامه دارد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در سال ۹۲ در مبارزات انتخاباتی خود وعده داد که مشکل حصر را رفع کند.

آقای روحانی از جمله گفته بود: «معتقدم اساسا رئیس جمهور آینده باید به دنبال کم کردن فاصله‌ها و از بین بردن فضای امنیتی در کشور باشد تا نه تنها آنهایی که در حصر هستند آزاد شوند، بلکه آنهایی که به خاطر اتفاقات سال ۸۸ زندانی شده‌اند هم آزاد شوند.»

برخی از مقامات دولت و چهره های سیاسی از جمله علی یونسی، دستیار رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها، پیش از این به صراحت گفته اند که دولت در این زمینه اختیاری ندارد.

در همین حال مهدی کروبی در نامه‌ای به رئیس ‌جمهور که روز ۲۱ فروردین امسال منتشر شد با تاکید بر این که رفع حصر را «در اختیار» رئیس جمهور نمی‌داند، خواست که حسن روحانی «از حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند.

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، روز دوشنبه، ۲۵ مرداد، خبر داده بود که حسن روحانی «در چندین جلسه» موضوع رفع حصر رهبران جنبش سبز را با رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده، اما «به دلیل حاشیه‌سازی‌های اطرافیان، قادر به ادامه گفت‌وگوها» نشده است.

وی همچنین رفع حصر رهبران جنبش سبز پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را «بعید» دانسته و گفته بود که حاکمیت این «امتیاز» را به حسن روحانی نخواهد داد.

فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین فرزندان مهدی کروبی پیش از این، از «بی‌توجهی» دولت حسن روحانی به رفع حصر رهبران جنبش سبز انتقاد کرده‌اند.

اخیرا هزاران تن، از جمله شماری از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در ایران همزمان با فرا رسیدن ششمین سالگرد حصر خانگی این سه نفر در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سران سه قوه، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان، خواستار پایان زندان خانگی آنان شدند.

پیش از این نیز برخی گروه های سیاسی از جملهمجمع مدرسین حوزه علمیه قم، انجمن اسلامی جامعه پزشکی و تعدادی از انجمن های اسلامی دانشجویان خواستار رفع حصر آنان شده بودند.

در همین حال انجمن اسلامی معلمان ایران نیز روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، در بیانیه پنجمین کنگره خود خواستار رفع حصر رهبران جنبش سبز شد.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند.

مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن‌ سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده ولی همچنان در حصر به سر می‌برد.

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، در نامه‌ای به وزیر اطلاعات، ضمن اعتراض به «بی مسئولیتی عامدانه» آن وزارتخانه در قبال جان همسرش، اعلام کرد که ماموران امنیتی هنگام رخ دادن حادثه‌ای برای آقای کروبی، اجازه ندارند با اورژانس تماس بگیرند و باید فقط با بیمارستان وزارت اطلاعات تماس بگیرند.

خانم کروبی در این نامه که روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، در سایت «کلمه» منتشر شد همچنینخبر داد که نیروهای وزارت اطلاعات «برخلاف واژه حصر هنوز هم درون منزل مسکونی‌مان حضور دارند و بدیهی‌ترین امور جاری منزل نیز در ید اختیار آنان است».

یک روز بعد از این نامه محمدتقی کروبی، پسر مهدی کروبی، در مصاحبه با وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که ماموران وزارت اطلاعات در طبقه اول خانه آقای کروبی «مستقر هستند» و پدر و مادرش در طبقه دوم زندگی می کنند.

به گفته محمدتقی کروبی، «حتی خرید ساده لوازم خانه باید از سوی ماموران کنترل شود. یعنی در واقع از طرف آنها تایید و بعد به بالا فرستاده می شود».

وی اضافه کرد: «ماموران می‌توانند در بیرون از خانه مثلا در کیوسکی نظارت کنند اما آنها شش سال است در داخل خانه، همه امور و احوال شخصی را کنترل می کنند، این دیگر اسمش حصر نیست، اسمش چیز دیگری است که من نمی‌دانم.»

مهدی کروبی روز ۱۵ اسفند برای معاینه قلبش، ساعاتی به بیمارستان منتقل و پس از معاینه به خانه بازگردانده شد.

حسین کروبی گفته بود که پزشک پدرش در آخرین معاینه اعلام کرده بود که «ضربان قلب وی منظم نیست و از حالت نرمال خارج شده» و به همین دلیل او به بیمارستان منتقل شده بود.

مهدی کروبی به دلیل شکستگی پا صبح روز ۱۷ آذر ۹۴ عمل جراحی شد و در پی این عمل، حسین فریدون، برادر رئیس ‌جمهور، از او عیادت و «سلام» حسن روحانی را به او «ابلاغ» کرد.

این ششمین عمل جراحی مهدی کروبی از زمان آغاز حصر خانگی او بود و پیش از آن عمل جراحی دیسک کمر، زانو، مجرای ادرار، چشم و قلب روی وی انجام شده بود.

حسن ‌قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، روز ۹ فروردین امسال اعلام کرده بود که موظف است بیماری‌ میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را پیگیری کند تا اقداماتی که لازم است انجام شود.

XS
SM
MD
LG