لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

استعفای دسته‌جمعی اعضای هیئت نظارت بر انتخابات در بندرعباس


رئیس و دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان هرمزگان و اعضای هیئت نظارت شهرستان بندرعباس از سمت خود استعفا کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا روز پنج‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، علت این استعفای دسته‌جمعی را اعتراض به تائید صلاحیت شش نامزد ردصلاحیت شده شورای شهر بندرعباس از سوی هیئت عالی نظارت بر انتخابات اعلام کرد.

احمد مرادی٬ رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان هرمزگان با تائید این خبر گفت این استعفا «در راستای عمل به وعده‌ای است که پیشتر اعلام کرده بودم».

آقای مرادی گفت که با تائید نهایی صلاحیت نامزد‌‌‌هایی که پیش‌ از این رد صلاحیت شده بودند٬ مشکلی ندارد٬ اما انتظار داشته که «روال قانونی» طی می‌شده است.

از علی مجیدی‌زاده فینی، دبیر هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استان هرمزگان نیز به عنوان یکی از کسانی نام برده می‌شود که از سمت خود استعفا کرده است.

ایسنا همچنین گزارش کرد که پنج عضو هیئت نظارت بندرعباس هم طی نامه‌ای استعفای خود را اعلام کرده‌اند.

در نامه این پنج نفر هم آمده که روال قانونی در تائید صلاحیت نامزد‌های ردصلاحیت شده طی نشده و آنها با «تأیید افراد ردصلاحیت شده هیچ گونه مشکلی» ندارند.

استعفادهندگان می‌گویند که دعوت نشدن رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استان هرمزگان به هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا کشور به منظور بررسی اعتراض نامزد‌های ردصلاحیت شده غیرقانونی نیست.

وب‌سایت محلی «فردای هرمزگان» هم روز پنج‌شنبه گزارش کرد که رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای هرمزگان در اعتراض به تائید صلاحیت یکی از نامزدهای «خاص» انتخابات شورای شهر بندرعباس از مقام خود استعفا کرده است.

آن ‌طور که این وب‌سایت نوشته، دبیر استان و اعضای هیئت نظارت شهرستان بندرعباس در حمایت از احمد مرادی٬ از مقام خود استعفا کرده‌اند، اما درخواست آنها از سوی رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای هرمزگان رد شده است.

«فردای هرمزگان» اضافه کرد که پیش از این احمد مرادی تهدید کرده بود در صورت تائید صلاحیت این نامزد «خاص» از سمت خود استعفا خواهد کرد.

حسین هاشمی تختی٬ عضو هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای هرمزگان هم گفته که «بنده استعفای رئیس و دبیر هیئت عالی نظارت و اعضای هیئت نظارت شهرستان بندرعباس را به صلاح نمی‌دانم.»

بر اساس گزارش‌ها، ۱۸۸ نفر از نامزد‌های انتخابات شورای شهر بندرعباس برای شرکت در انتخابات پیش‌رو، تائید صلاحیت شده‌اند.

انتشار فهرست نهایی نامزد‌های تائید صلاحیت‌شده انتخابات آینده شورا‌های اسلامی شهر و روستا در ایران با اعتراض‌ها و انتقاد‌هایی همراه شده است.

فرهاد تجری، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرد که تنها ۳۰ نامزد انتخابات پس از ارائه فهرستی از سوی دادستانی رد صلاحیت شده‌اند.

رد صلاحیت این افراد در دو روز گذشته در حالی است که بر اساس قانون انتخابات شوراها، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نمی‌تواند درباره تأیید صلاحیت نامزدها و تأیید نتایج انتخابات، در کار هیئت‌های نظارت شهرستان و استان دخالت کند.

XS
SM
MD
LG