لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

قائم‌مقام بانک مرکزی: تغییر واحد پولی به معنای اصلاح پولی نیست


قائم مقام بانک مرکزی ایران تغییر واحد پول ملی کشور از ریال به تومان را تنها برای «احترام به عرف جامعه» توصیف کرده و آن را از «اصلاح پولی» متمایز دانست.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۱۸ آذر، در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا٬ اکبر کمیجانی، معاون بانک مرکزی، گفت که مصوبه اخیر دولت در این زمینه «ارتباطی با حذف صفر از پول ملی ندارد.»

وی افزود که هیئت دولت تنها به منظور «انطباق با واقعیت‌ها و احترام به عرف» جامعه تصمیم به تغییر واحد پول گرفت٬ «چرا که در معاملات و گویش‌های روزمره، تومان بیش از ریال مصطلح است.»

آقای کمیجانی در عین حال اعمال مفهوم تومان و جایگزینی آن با مفهوم ریال را از «اصلاح پولی» متمایز کرده و اضافه کرد که «اصلاح پولی فعالیت جامع‌تری است و در آن باید همه جوانب مالی، اقتصادی و حسابداری در نظر گرفته شود.»

وی همچنین از احتمال ارسال لایحه اصلاح پولی به مجلس به صورت جداگانه و در آینده خبر داد.

مصوبه روز گذشته هیئت دولت مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان٬ برای تصویب و تبدیل شدن به قانون٬ باید به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

این اقدام دولت از سوی شماری از نمایندگان مجلس نیز مورد استقبال قرار گرفت.

حسن حسینی شاهرودی٬ دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس، از تغییر واحد پول ملی از سوی دولت تقدیر و حمایت کرد و افزود که «کاش دولت با جسارت بیشتر به حذف سه صفر یا چهار صفر اقدام می‌کرد.»

به گفته کمیجانی، در صورت تصویب این موضوع در مجلس، احتمال دارد «اصلاحاتی جزئی» در چاپ اسکناس‌های جدید در آغاز سال آینده اتفاق بیفتد.

روز گذشته نیز ولی‌الله سیف٬ رئیس کل بانک مرکزی ایران٬ اقدام دولت حسن روحانی در تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان را «رسمیت بخشیدن به عرف مرسوم» جامعه دانست و هرگونه آثار «روانی و تورمی» این اقدام را رد کرد.

به گفته وی نیز این مصوبه بر اساس «تسهیل مبادلات٬ منطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور و همخوانی با فرهنگ عمومی مردم تنظیم شده است.»

حذف صفر از پول ملی سال ۱۳۸۶ با دستور محمود احمدی‌ن‍ژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، در دستور کار دولت وقت قرار گرفت٬ اما عمر دولت به اجرای آن نرسید و این طرح به بایگانی بانک مرکزی رفت.

ایده حدف صفر از پول ملی از سال ۱۳۷۲ از سوی بانک مرکزی آغاز شد و این بانک درباره ضرورت‌ حذف صفرها از پول ملی اعلام کرده بود که «تورم انباشته چهار دهه اخیر اقتصاد کشور موجب کاهش قدرت خرید واحد پول کشور شده است.»

XS
SM
MD
LG