لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

داوود رشیدی، از بزرگان سینما و تئاتر ایران، درگذشت


داوود رشیدی
داوود رشیدی

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، داوود رشیدی، بازیگر مشهور سینما و تئاتر و تلویزیون، صبح روز جمعه، پنجم شهریور، در ۸۳ سالگی، به علت ایست قلبی درگذشت. آقای رشیدی سال‌ها بود که از آلزایمر رنج می‌برد.

لیلی رشیدی، فرزند این بازیگر سینما، در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این گزارش‌ها را تایید کرد.

از نقش‌های به‌یادماندنی داوود رشیدی می‌توان به بازی او در کنار بهروز وثوقی در فیلم کندو ساخته فریدون گله و همین طور بازی در نقش مفتش شش‌انگشتی در سریال هزاردستان ساخته علی حاتمی اشاره کرد.

او در کنار محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی و علی نصیریان، و عزت‌الله انتظامی، گروه بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بازیگران مرد سینما و تئاتر ایران را تشکیل می‌دهد که در دو دوره پیش و پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ با معروف‌ترین کارگردانان کار کردند.

اغلب آثار این پنج بازیگر مشهور سینمای ایران در حافظه جمعی ایرانیان جایی ماندگار دارد، از جمله سریال تلویزیونی هزاردستان اثر علی حاتمی که این هر پنج بازیگر را گرد هم آورد.

داوود رشیدی متولد سال ۱۳۱۲ بود و در ده‌ها فیلم سینمایی و سریال بازی کرده بود.

در سال ۱۳۹۱ نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران از سوی ریاست جمهوری ایران به آقای رشیدی اعطا شد.

این بازیگر مشهور سینما از مدتی پیش بیمار شده بود و بر اساس گزارش‌ها در سال‌های اخیر «از بیماری آلزایمر رنج می‌برد».

در مدت بیماری او تعدادی از مدیران وزارت ارشاد و صدا و سیمای ایران و همچنین تعدادی از شخصیت‌های سیاسی از جمله محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، از او عیادت کردند.

محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، نیز در جشن تولد ۸۰ سالگی آقای رشیدی در منزل او حضور پیدا کرده بود.

بازی در فیلم سینمایی «اکباتان» آخرین بازی آقای رشیدی در سینما و مجموعه «کلاه پهلوی» و تله‌فیلم «رویا» نیز آخرین حضور او در تلویزیون به شمار می‌روند.

آقای رشیدی در ژنو سوئیس در رشته‌های بازیگری و کارگردانی سینما تحصیل کرده بود.

وی سال ۱۳۴۳ به تهران بازگشت و پس از استخدام در اداره تئاتر، وابسته به وزارت فرهنگ و هنر، گروه «تئاتر امروز» را نیز راه‌اندازی کرد.

آقای رشیدی در سال ۱۳۵۲ در سمت مدیریت گروه نمایش‌ها و سرگرمی‌های تلویزیون و رادیوی ایران مشغول به کار شد.

وی از سال ۱۳۵۰ با بازی در فیلم «فرار از تله» وارد عرصه بازیگری سینما شد و علاوه بر بازیگری و کارگردانی تهیه‌کننده برخی از فیلم‌های سینمایی نیز بود.

وی دو سال پیش در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود که سال ۵۸، یک سال پس از انقلاب ۵۷، از تلویزیون ایران اخراج شده است.

وی در همان زمان با مرور آثار سینمایی‌اش «کندو» را از موفق‌ترین فیلم‌هایش دانسته و گفت که حتی الان بچه‌های نوجوان به من «آقا حسینی» می‌گویند.

«فرار از تله»، «خروس»، «کندو»، «اعدامی»، «مرز»، «رهایی»، «جایزه»، «هیولای درون»، «کمال‌الملک»، «شیلات»، «خانه عنکبوت»، «گل‌های داوودی»، «تاتوره»، «بی‌بی چلچله» و سریال‌های «هزاردستان»، «کوچک جنگلی»، «گرگ‌ها»، «عطر گل یاس»، «گل پامچال»، «آوای فاخته»، «تنهاترین سردار»، «ولایت عشق»، «خاطرات یک خبرنگار»، «معصومیت از دست رفته»، «مختارنامه» و «کلاه پهلوی» از جمله فیلم‌هایی است که آقای رشیدی در آن بازی کرده است.

وی همچنین سابقه تهیه چند فیلم سینمایی از جمله «الو الو، من جوجو ام»، «قطعه ناتمام»، «امتحان»‌ و «صبحی دیگر» را نیز دارد.

XS
SM
MD
LG