لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

«سناریوی افشا» به عسگراولادی و «موتلفه» هم رسید


روزنامه بهار گزارشی از به کارگیری «سناریوی افشا» از سوی سایت‌های نزدیک به دولت علیه موتلفه اسلامی دیگر گروه وابسته به جناح حاکم منتشر کرده است، و همزمان روزنامه اعتماد خبر داده که هفت چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان در نامه‌ای از حبیب‌الله عسگراولادی به خاطر اظهارات اخیرش درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی و «پافشاری بر حقیقت» تقدیر کرده‌اند.

روزنامه کیهان در شماره چهارشنبه از «رد صلاحیت ۱۰۰ تا ۱۵۰» تن از کاندیدهای انتخابات نظام پزشکی خبر داده است. روزنامه بهار اما با اشاره به این که «ملاک تایید صلاحیت این است که «بشاری» هستید یا نه»، از قول محمدرضا ظفرقندی رئیس اسبق سازمان نظام پزشکی نوشته است که «با حذف بخشی از کاندیدا‌ها، انتخابات نظام پزشکی ناسالم و دستوری می‌شود».

روزنامه جام جم گزارش داده که روز سه‌شنبه محمدتقی حسن‌زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان، «فساد اخلاقی» و «اختلال روانی» را به عنوان «دو عامل اصلی افزایش آمار طلاق در ایران» اعلام کرده است.

سناریو «افشا» به «موتلفه» رسید

روزنامه بهار گزارشی درباره به کارگیری «سناریو افشا» از سوی سایت‌های نزدیک به دولت علیه موتلفه اسلامی دیگر گروه وابسته به جناح حاکم منتشر کرده است، و همزمان روزنامه اعتماد خبر داده که هفت چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان در نامه‌ای از حبیب‌الله عسگراولادی به خاطر اظهارات اخیرش درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی و «پافشاری بر حقیقت» تقدیر کرده‌اند.

روزنامه بهار در شماره چهارشنبه نوشته است که «این روز‌ها مواضع حبیب‌الله عسگراولادی از جنس دیگری است، از جنسی که حتی برای هم‌حزبی‌هایش نیز کمی تازه است» و به‌رغم آن که برخی از همراهان «دیرینش نیز از مواضع امروز او حمایت می‌کنند» اما به همین دلیل «پیکان» دولت نیز بر این دو چهره و اطرافیانش سیبل شده است».

این روزنامه با اشاره تکرار و تاکید حبیب‌الله عسگراولادی در روزهای اخیر بر بی‌گناهی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از قول این عضو ارشد موتلفه اسلامی نوشته است که «موسوی و کروبی را اهل فتنه و فتنه‌گر نمی‌شناسم، و این‌ها گرفتار فتنه شده‌اند، باید از فتنه و فتنه‌گران تبری بجویند»، اما درباره آزادی آنها از حصر و حبس تاکید کرده که «حکم مجرمیت یا تطهیر یا آزادی از حبس حق مقامات امنیتی و قوه‌ قضاییه است» و «این‌ که درباره آمرزش آنها چه مقدمه‌ای لازم است شان رهبری است و شان بنده نیست که بخواهم وارد آن شوم».

ملیحه حسینی در گزارش روزنامه بهار نوشته است که «سران فتنه» عنوانی است که پس از انتخابات ریاست ‌جمهوری ۸۸، از سوی جناح حاکم «به دو تن از نامزدهای انتخابات اطلاق شد»، اما در روزهای اخیر چنین عنوانی از سوی برخی از چهره‌های جناح حاکم از جمله حبیب‌الله عسگراولادی و مرتضی نبوی «به‌شدت زیر سوال» رفته است.

به نوشته روزنامه بهار، در پی اتخاذ چنین مواضعی از سوی حبیب‌الله عسگراولادی و مرتضی نبوی، سایت روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، دست به افشاگری علیه عسگراولادی‌ها زده و از جمله نوشته است که «اسدالله عسگراولادی، برادر کوچک‌تر حبیب‌الله عسگراولادی و از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه، یکی از ثروتمند‌ترین افراد ایران است. ماهنامه فوربز ده سال پیش ثروت او را بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده بود. ثروت ۱۲۰۰ ‌میلیاردزتومانی اسدالله عسگراولادی در شرایطی به دست آمده که بنا به گفته عزت‌الله شاهی، خانواده عسگراولادی به هیچ عنوان خانواده متمولی نبودند، تا آنجا که در اوایل دهه ۲۰ به دلیل فقر مالی ناچار به سکونت در دماوند و ترک تحصیل» شده بودند.

«ثبت شرکت حساس ایران به سال ۱۹۸۱ در لندن»، «ارتباط با انگلیس» بخشی دیگر از «افشاگری» سایت‌های حامی دولت علیه برادران عسگراولادی است، اما همزمان اسدالله عسگراولادی در گفت‌و‌گو با روزنامه بهار گفته است که «برادر من این روز‌ها در مورد آقایان موسوی و کروبی صحبت می‌کند. دولت قصدش آزار و اذیت برادر من است. این ادعا به برادر من و مواضع اخیرش برمی‌گردد. من از کسبه جزء هستم و هیچ‌ گاه وارد کارهای سیاسی نشده‌ام. این‌ها که مدعی می‌شود من ۱۲۰۰ میلیارد تومان ثروت دارم بیایند ثابت کنند، اگر ثابت کنند حاضرم همه را به آنها ببخشم».

اسدالله عسگراولادی همچنین «افشاگری سایت‌های نزدیک به دولت علیه خود و برادرش» را «سیاسی‌کاری» توصیف کرده و گفته است که «این حرف‌ها و ادعا‌ها سراسر کذب است. اطرافیان دولت از این حرف‌ها دارند بهره‌برداری انتخاباتی می‌کند. دولت در پی تخریب حزب موتلفه و شخص برادرم است».

به نوشته روزنامه بهار، حمیدرضا ترقی دیگر عضو موتلفه اسلامی نیز در حمله رسانه‌های نزدیک به دولت احمدی‌نژاد به برادران عسگراولادی را «برخورد حذفی» توصیف کرده و با تاکید بر این که «برخورد‌های حذفی با مخالفان دولت تمامی ندارد»، گفته است که «تا پیش از انتخابات (آتی) با همه جریان‌هایی که با دولت و اقدامات آن مخالف هستند، برخورد‌های حذفی انجام خواهد شد و تفاوتی ندارد که این نیرو‌ها شامل آیت‌الله هاشمی باشند یا حزب موتلفه».

همزمان روزنامه‌های آرمان و بهار عکس یک شماره بیست و هفتم دی‌ماه را به حبیب‌الله عسگراولادی اختصاص داده‌اند.

روزنامه اعتماد خبر داده است که هفت چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان، «ابراهیم اصغرزاده، الیاس حضرتی، محمدجواد حق‌شناس، اسماعیل دوستی، مسعود سلطانی‌فر، سعید لیلاز و رضا نوروززاده» در نامه‌ای «از پافشاری حبیب الله عسگراولادی بر حقیقت تقدیر» کرده‌اند.

نویسندگان این نامه اظهارات اخیر حبیب‌الله عسگراولادی درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «اظهارنظر منصفانه» و «رویکردی خردگرایانه» توصیف کرده و خطاب به او نوشته‌اند که «با این که آقایان کروبی، موسوی و خانم رهنورد در جناح سیاسی رقیب شما قرار داشته‌اند و برخورد با آنها بنا به ظاهر می‌توانست به تقویت جناح سیاسی‌تان منجر شود مع‌ذلک از گفتن حقیقت پروا نکردید و گفتید آن چه را که گفتنش این روز‌ها پرهزینه و بی‌پاداش است».

به نوشته روزنامه اعتماد، در این نامه همچنین از «میدان‌داری اهل افراط بی‌ریشه و بی‌تعهد به منافع ملی» و «از شرایط نابه‌سامان» کشور انتقاد و تاکید شده که «از شرایط نابه‌سامان که امروز در آن گرفتاریم به راحتی عبور نخواهیم کرد، مگر آن که تکلیف خود را با گذشته و حال و در یک کلمه، حقیقت روشن کنیم».

رد صلاحیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ کاندیدای انتخابات نظام پزشکی

روزنامه کیهان در شماره چهارشنبه از قول مراد هاشم‌زهی رئیس هیئت نظارت انتخابات سازمان نظام پزشکی از «رد صلاحیت ۱۰۰ تا ۱۵۰» تن از کاندیدهای این انتخابات خبر داده است. روزنامه بهار اما با اشاره به این که «ملاک تایید صلاحیت این است که بشاری هستید یا نه»، از قول محمدرضا ظفرقندی رئیس اسبق سازمان نظام پزشکی نوشته است که «با حذف بخشی از کاندیدا‌ها، انتخابات نظام پزشکی ناسالم و دستوری می‌شود».

یک روز پس از آن که نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در کیهان با اشاره به احتمال «اعتصاب سراسری از سوی پزشکان» خواهان «رد صلاحیت» کاندیداهای ناهم‌سو با جناح حاکم در انتخابات نظام پزشکی شد، این روزنامه خبر داده که دست‌کم «۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر» از کاندیداهای انتخابات نظام پزشکی رد صلاحیت شده‌اند.

کیهان همچنین به طور ضمنی از قول مراد هاشم‌زهی رئیس هیئت نظارت انتخابات سازمان نظام پزشکی، نامزدهای رد صلاحیت شده در انتخابات نظام پزشکی را تهدید کرده و نوشته است که «پیشنهاداتی شده است که نحوه اطلاع‌رسانی به رد صلاحیت شده‌ها به گونه‌ای باشد که حیثیت‌شان خدشه‌دار نشود و در حال تبادل نظر با ارگان‌های نظارتی ومسئول در این زمینه هستیم».

مراد هاشم‌زهی اشاره‌ای به «ارگان‌های نظارتی و مسئول» که می‌توانند با اطلاع‌رسانی درباره کاندیداهای رد صلاحیت شده «حیثیت‌شان را خدشه‌دار» کنند نکرده است، و در عین حال گفته است که «اعلام اسامی داوطلبان واجد شرایط نامزدی انتخابات نظام پزشکی تا چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه اعلام می‌شود و اسامی رد صلاحیت شده‌ها نیز از تاریخ ۲۹ تا ۳۰ دی‌ماه به اطلاع داوطلبان مربوطه خواهد رسید».

رئیس هیئت نظارت انتخابات سازمان نظام پزشکی همچنین به روزنامه کیهان گفته است که «ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی در چهارم اسفندماه برگزار خواهد شد».

روزنامه بهار اما گزارش داده است که «در حالی که نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی کشور امروز به‌ طور رسمی اعلام می‌شود، فضاسازی رسانه‌های محافظه‌کار در روزهای اخیر نشان می‌دهد که حذف گروهی از کاندیدا‌ها به بهانه فعالیت‌های سیاسی، کلید خورده است».

این روزنامه با اشاره به «رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان» در انتخابات نظام پزشکی، از قول محمدرضا ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی و کاندیدای رد صلاحیت شده در این دوره نوشته است که «با حذف بخشی از کاندیدا‌ها، انتخابات نظام پزشکی ناسالم و دستوری می‌شود».

محمدرضا ظفرقندی به این روزنامه گفته است که «ما با هر گونه رد صلاحیت خلاف قانون و خلاف ضوابط پزشکی مخالفیم و اجازه هیچ‌ گونه حرکت سلیقه‌ای و شخصی را به کسی نمی‌دهیم. انتخابات نظام پزشکی ایران یک انتخابات صنفی است و نحوه نظارت بر این انتخابات نیز باید مبتنی بر ملاک‌های صنفی باشد و نه سیاسی، به همین دلیل داخل کردن مسائل سیاسی در آن از اساس اشتباه است».

تقی نوربخش، از کاندیداهای انتخابات نظام پزشکی، نیز به روزنامه بهار گفته است که «هنوز خودم هم نمی‌دانم که جزء تایید صلاحیت شده‌ها هستم یا رد صلاحیت شده‌ها؛ اما می‌گویند تایید شده‌ام، حالا نتیجه مشخص می‌شود اما آن‌ طور که از شواهد برمی‌آید مثل این ‌که انتخابات سازمان نظام پزشکی از انتخابات مجلس هم مهم‌تر شده که این همه حاشیه سیاسی پیدا کرده در حالی که جامعه پزشکی و اصولا نظام پزشکی نهادی غیرسیاسی است. حتی اگر افراد سیاسی در آن عضو باشند اما نهادی صنفی است که از حقوق بیمار و پزشک دفاع می‌کند و سیاسی کردن آن بیش از هر چیز ظلم به جامعه پزشکی و بیماران است».

روزنامه بهار با اشاره به این که «دامنه خودی و غیرخودی کردن‌ها توسط برخی جریان‌های سیاسی افراطی به جامعه پزشکی هم کشیده شده است»، نوشته کاندیداهای این انتخابات را به خاطر نامه انتقادی پزشکان خطاب به بشار اسد به دو گروه «بشاریون» و «غیربشاریون» تقسیم کرده‌اند.

علی شکوری ‌راد، رئیس اسبق شورای‌عالی نظام پزشکی و عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی به روزنامه بهار گفته است که «فعلا ملاک تایید صلاحیت این است که بشاری هستید یا نه» و «حساسیت‌برانگیز شدن این نامه پزشکان در حالی که نامه‌ای کاملا صنفی بوده خیلی عجیب است، آن هم در حالی که پزشکان در مورد بازداشت پزشکان بحرینی هم واکنش صنفی نشان دادند،‌ اما کسی در مورد آن نامه حرفی نمی‌زند، نامه به بشار اسد هیچ موضع سیاسی در قبال تحولات سیاسی این کشور نداشت، الان هم به‌‌ همان دلیل بناست عده‌ای را رد صلاحیت کنند».

اعلام «فساد اخلاقی» و «اختلال روانی» به عنوان عوامل اصلی افزایش طلاق

روزنامه جام جم گزارش داده در حالی که پیشتر از بی‌پولی، بیکاری و اعتیاد به عنوان عوامل اصلی طلاق در ایران نام برده می‌شد، روز سه‌شنبه محمدتقی حسن‌زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که «فساد اخلاقی، اختلال روانی، ترک نفقه، به اجرا گذاشتن مهریه و بیکاری از مهم‌ترین دلایل طلاق در میان زوج‌های ایرانی است».

این روزنامه نوشته است که «تا دیروز صحبت از بی‌پولی و اعتیاد بود، اما حالا صحبت از فساد اخلاقی است» و «تا دیروز به زبان آوردن واژه فساد قبح داشت، اما حالا رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان ملاحظات را کنار می‌گذارد و از فساد اخلاقی و رواج آن بین زوج‌های جوان حرف می‌زند».

به گزارش جام جم، «محمدتقی حسن‌زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان از پژوهشی می‌گوید که حقایق پنهان را آشکار کرده، زوایای پنهان طلاق‌ها را بیرون کشیده و نشان داده که برخلاف تصور مرسوم، فقط بی‌پولی، مواد مخدر، دخالت بی‌جای خانواده‌ها یا خامی زوج‌ها نیست که پرونده‌ای جدید برای طلاق باز می‌کند؛ بلکه تمایل جوان‌ها به داشتن روابط بیرون از چارچوب خانواده که او نامش را فساد اخلاقی می‌گذارد، علت اصلی وقوع بیشتر طلاق‌هاست».

این روزنامه با اشاره به این که اظهارات روز سه‌شنبه رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر «چند نکته کلیدی دیگر هم دارد»، نوشته است که «اول آنجا که می‌گوید طلاق‌های عاطفی بین زوج‌های ایرانی روندی صعودی را آغاز کرده است» و «دوم آن‌که تاکید می‌کند بیشترین درخواست‌های طلاق از سوی زنان است».

روزنامه جام جم سومین نکته مهم در اظهارات رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان را قرار گرفتن «استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس در صدر جدول طلاق» در ایران عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG