لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

اتهام تخلف ارزی ۴۲ میلیارد دلاری و سرنوشت نامعلوم این پول


روزنامه‌های ابتکار، آرمان و مغرب با تاکید بر «ختم» سوال ازمحمود احمدی‌نژاد به توصیه علی خامنه‌ای، از «اطاعت مجلس از حکم حکومتی» رهبر جمهوری اسلامی خبر داده‌اند. روزنامه جهان صنعت از قول علی مطهری نماینده مجلس نوشته است که «امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور قابل پس گرفتن نیست، اما «رهبری دستور دادند سوال متوقف شود» و «این حکم حکومتی است و پس از آن دیگر اظهارنظر ساده نیست».

روزنامه‌های کیهان و جام جم علاوه بر انتشار اظهارات محمدعلی جعفری درباره «ارسال فناوری و تولید انبوه موشک‌های فجر در غزه از سوی سپاه پاسداران»، طی سرمقاله‌هایی «ارسال سلاح و موشک برای گروه حماس» را به طور «رسمی» تائید کرده‌اند.

همزمان با منتفی شدن «طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد» با دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روزنامه تهران امروز از «افشای تخلفات ۴۲ میلیارد دلاری ۱۸ بانک» خبر داده و بانک‌ها را به نقش‌آفرینی در «بحران ارزی» متهم کرده است.

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی در سومین اظهار نظر متفاوتش طی سه روز اخیر اعلام کرد که «مسئولان از علت مرگ بهشتی مطلع هستند».

روزنامه مغرب گزارشی درباره «ادامه توقیف‌های بی‌دلیل» در سینما منتشر کرده و از ممنوع شدن فعالیت باران کوثری و افشین هاشمی در سینما خبر داده است.

جمهوری اسلامی دیگر «ابایی از تائید ارسال موشک برای حماس ندارد»

روزنامه‌های کیهان و جام جم علاوه بر انتشار اظهارات محمدعلی جعفری درباره «ارسال فناوری و تولید انبوه موشک‌های فجر در غزه از سوی سپاه پاسداران»، طی سرمقاله‌هایی «ارسال سلاح و موشک برای گروه حماس» را به طور «رسمی» تائید کرده‌اند.

روزنامه کیهان با تاکید بر این که «فناوری موشک‌های فجر ۵ از ایران منتقل شده است»، از قول محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نوشته است که «موشک‌های فجر ۵ از ایران به غزه نرفته ولی فناوری آن منتقل شده و هم اکنون به سرعت در حال تولید است».

نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در کیهان نیز با تائید ارسال موشک و تسلیحات برای گروه حماس و جهاد اسلامی در غزه، طی سرمقاله‌ای نوشته است که امروز «حضرت آقا (علی خامنه‌ای) به صراحت می‌فرمایند جمهوری اسلامی ایران در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه حزب‌الله لبنان و حماس با اسرائیل دخالت داشته است و تاکید می‌کنند از هر گروه و جنبش و نهضتی که به مقابله با اسرائیل برخیزد حمایت می‌کنیم».

حسین شریعتمداری همچنین در سرمقاله کیهان نوشته است که «امروز حسن نصرالله از موضع اقتدار اعلام می‌کند پهپادی که ورود آن به آسمان فلسطین اشغالی» اسرائیل را «به وحشت انداخته است، ساخت ایران است» و «فرمانده عملیاتی جهاد اسلامی فلسطین در مقابل دوربین شبکه‌های تلویزیونی غرب ظاهر می‌شود» و می‌گوید «تسلیحاتی که در جنگ اخیر غزه به کار گرفته‌ایم و اسرائیل را به وحشت انداخته است، از فشنگ تا موشک هدیه جمهوری اسلامی ایران است».

بیژن مقدم، مدیر مسئول روزنامه جام جم، وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، نیز طی سرمقاله‌ای با عنوان «موشک‌های افتخار» نوشته است که «شاید این اولین باری است که رسما از ارسال سلاح و موشک توسط جمهوری اسلامی ایران به مردم مظلوم فلسطین در غزه سخن رانده می‌شود».

مدیر مسئول روزنامه جام جم تاکید کرده که مسئولان جمهوری اسلامی دیگر «ابایی از طرح این موضوع ندارند و به آن افتخار می‌کنند».

روزنامه‌های جام جم، کیهان و رسالت یک روز پیش در شماره چهارشنبه اول آذرماه نیز «به طور ضمنی» ارسال موشک برای گروه حماس را از قول رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز تائید کرده بودند.

اتهام تخلف ارزی ۴۲ میلیارد دلاری و سرنوشت نامعلوم این پول

همزمان با منتفی شدن «طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد» با دستور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، روزنامه تهران امروز از «افشای تخلفات ۴۲ میلیارد دلاری ۱۸ بانک» خبر داده و بانک‌ها را به نقش‌آفرینی در «بحران ارزی» متهم کرده است.

به نوشته این روزنامه، «جلسه‌ای که دو روز پیش مجلسیان با برخی مدیران عامل و بانک‌های خصوصی و دولتی داشتند دست‌مایه‌ای شد تا برخی تخلفات ارزی بانک‌ها افشا شود» و «بعضی بانک‌ها متهم شوند که در نوسانات ارزی اخیر دست داشته‌اند».

تهران امروز در عین حال نوشته است که «جلسه اعضای مجلس با مدیران بانک‌ها، نتیجه نهایی در پی نداشت و قرار شد که بررسی در خصوص اتهام بانک‌ها ادامه پیدا کند».

عزت‌الله یوسفیان ملا از نمایندگان حاضر در این جلسه به روزنامه تهران امروز گفته است که «بانک مرکزی مبلغ ۴۲ میلیارد دلار در اختیار بانک‌ها گذاشته که اکنون حساب‌وکتاب مشخصی از سرنوشت این پول‌ها در دست ‌نیست» و حتی «مشخص نیست بانک‌ها با این پول چه کرده‌اند و چه مقدار از آن را به بانک مرکزی بازگردانده‌اند».

این روزنامه در عین حال نوشته است که «در این میان بانک‌ها هم ادعاهای خود را دارند و زیر بار تخلفات نمی‌روند» و به همین دلیل بخشی از نمایندگان مجلس در صدد بررسی بیشتر عملکرد بانک‌های دولتی و خصوصی در جریان بحران ارزی هستند.

سومین اظهارنظر رئیس پزشکی قانونی در سه روز درباره ستار بهشتی

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده که «مسئولان از علت مرگ بهشتی مطلع هستند».

این سومین اظهارنظر رئیس سازمان پزشکی قانونی است که در سه روز اخیر در روزنامه‌های ایران منتشر شده است.

روزنامه‌ها ابتدا در شماره سه‌شنبه از قول احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی نوشته بودند که «ﺿﺮﺏ ﻭ ﺷﺘﻢ ﻋﺎﻣﻞ مرگ ﻧﻴﺴﺖ» و «ﻣﺮﮒ ﺳﺘﺎﺭ ﺑﻬﺸﺘﯽ در حین بازداشت ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺑﻮﺩ» و «شاید استرس قاتل این وبلاگ‌نویس باشد»، اما در شماره چهارشنبه خبر دادند که احمد شجاعی اظهارات خود را «تکذیب» کرده و گفته است که «هنوز نتایج آزمایشات پزشکی قانونی درباره دلیل مرگ ستار بهشتی مشخص نیست».

اکنون در شماره پنج‌شنبه روزنامه جهان صنعت نوشته است که «احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که بررسی علت مرگ ستار بهشتی به پایان رسیده و نتایج به مسئولان پرونده قضایی اعلام شده که این نتایج برخلاف شایعات است».

به نوشته این روزنامه، «رئیس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به این پرسش که آیا ضرب و جرح علت مرگ ستار بهشتی بوده است یا نه» گفته است که «این‌‌ همان نکته‌ای است که در نتیجه بررسی‌ها باید به آن اشاره شود» و «مسئولان دستگاه قضایی در حال بررسی هستند که نتیجه بررسی‌های پزشکی قانونی از سوی این سازمان اعلام شود یا مسئولان دیگر قوه قضاییه اخبار آن را منتشر کنند».

چه کسی فعالیت هنرمندان سینما و تئا‌تر را ممنوع می‌کند؟

روزنامه مغرب گزارشی از «ادامه توقیف‌های بی‌دلیل» در سینما منتشر کرده و از جمله از ممنوعیت فعالیت باران کوثری و افشین هاشمی در سینما خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به توقیف فیلم «خسته نباشید» که فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آن رضا میرکریمی است، نوشته است که وزارت ارشاد اسلامی ادامه ساخت این فیلم را به «عدم حضور باران کوثری» به عنوان بازیگر و «افشین هاشمی در مقام کارگردان» مشروط کرده است.

روزنامه مغرب با تاکید بر این که «نه وزارت ارشاد اسلامی و نه حوزه هنری» حاضر به پاسخ‌گویی در این باره نیستند، پرسیده که «مرجع حذف کجاست؟»

باران کوثری به این روزنامه گفته است که «چندی پیش برای حضور من در تئا‌تر» خشکسالی و دروغ محمد یعقوبی، «ممنوعیت ایجاد کرده و به این شکل کسانی را متضرر کردند و حالا قضیه به سینما کشیده شده است».

روزنامه مغرب تاکید کرده است که «بنا به سخنان مراجع مختلف و با توجه به اتفاقاتی که در مورد ممنوعیت کاری باران کوثری» روی داد، «می‌توان به نتیجه رسید که در پس پاسخ‌گو نبودن مدیران وزارت ارشاد باید به دنبال حضور و یا تصمیم مرجع دیگر و قدرتمندتری از وزارت فرهنگ و ارشاد بود».
XS
SM
MD
LG