لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

«تذکر» به دو دیپلمات خارجی به دلیل «تردد غیرمجاز» در منطقه مرزی ایران


یک مقام امنیتی در اطلاعات سپاه استان کردستان از ضبط دوربین فیلمبرداری دو دیپلمات فرانسوی و بریتانیایی در منطقه مرزی خبر داده و هشدار داد که امنیت کردستان «خط قرمز سپاه» است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز چهارشنبه، ۲۷ مردادماه، در گزارشی به نقل از این مقام امنیتی که به نامش اشاره نکرد «رایزن سیاسی فرانسه و دبیر دوم سفارت انگلیس» را متهم کرد که «بدون هماهنگی و مجوز به صورت غیرقانونی در برخی مناطق استان کردستان تردد می‌کنند».

این در حالی است که همین خبرگزاری روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام آگاه در وزارت خارجه گفته بود که سفر و دیدار این دو دیپلمات «با اطلاع قبلی صورت گرفته است».

در همین روز معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان نیز اعلام کرد که به رایزن فرانسه و نماینده سفارت بریتانیا به خاطر «تردد غیرمجاز» در یک منطقه مرزی کردستان «تذکر» داده شده است.

علیرضا آشنا‌گر، معاون استاندار، روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد، به خبرگزاری تسنیم گفت که این دو نفر «وارد مناطق مرزی شده و در حین عکس‌برداری بودند» که به آنها تذکر داده شد.

آقای آشناگر در عین حال گزارش‌ رسانه‌ها درباره بازداشت این افراد را رد کرده، اما تائید کرد که این افراد در «مسیری» خارج از «محدوده مجاز» در شهر سقز کردستان تردد داشتند.

وی همچنین گفت: «آن‌ها باید در هتل شادی سنندج مستقر می‌شدند ولی در مناطق مرزی حین عکس‌برداری از اماکن مختلف دیده شدند که توجیه آن‌ها صورت گرفت.»

آقای آشنا‌گر هویت این دو نفر را سباستین سورن٬ رایزن سفارت فرانسه و شارلوت وارن والر نماینده سفارت بریتانیا اعلام کرد.

آن ‌طور که این مقام مسئول بیان کرده است، زمانی که از این افراد درخواست مدارک شناسایی شد٬ آنها «متواری» شدند و سپس خودروی‌شان در روستای «ایرانخواه» متوقف و با «آن‌ها صحبت شد.»

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان اضافه کرد: «تصاویری که [این دو نفر] گرفته‌اند از حاشیه مراکز نظامی، انتظامی، دره‌ها، کوه‌ها، رودخانه‌ها و مسیرهای عبوری آن‌ها بوده که استنباط بهره‌برداری خاصی هم نیست.»

به گفته این مقام مسئول، «این اتفاق در تاریخ ۲۴ مرداد رخ داده است و «آنها در محاوره انجام شده مباحث دیگری خارج از وظایف‌شان مطرح کردند که توجیه شدند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از حضور نیرو‌های داعش در عراق٬ کنترل بر مرز‌های غربی ایران را افزایش داده‌‌ و از بروز درگیری‌های پراکنده با «تروریست‌ها» در این مناطق خبر می‌دهند.

در تازه‌ترین درگیری از این نوع که روز سه‌شنبه در کرمانشاه رخ داده٬ چهار نفر از افراد وابسته به حکومت اسلامی (داعش) کشته شده و شش نفر دیگر دستگیر شدند.

فرماندهان نظامی ایران در سال‌های اخیر بارها درباره نفوذ داعش به داخل ایران به ویژه از مرز عراق هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG