لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

افزایش شمار قربانیان معدن آزادشهر به ۳۵ نفر؛ جستجو ادامه دارد


معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گلستان از کشف جسد ۲۲ کارگر معدن زمستان یورت آزادشهر خبر داده و اعلام کرد که جستجو برای کشف «۱۳ جسد دیگر» ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علیرضا صیاد، معاون هلال احمر، روز پنج‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، خبر داد که جسد ۲۲ کارگر کشته شده در معدن یورت از داخل تونل به بیرون منتقل شده است.

وی همچنین اعلام کرد که جستجو برای کشف «۱۳ جسد دیگر» ادامه دارد.

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گلستان نیز خبر داد که تاکنون ۲۰ تن از مجروحان این حادثه از بیمارستان ترخیص شده اند اما ۴۹ نفر دیگر همچنان تحت درمان هستند.

علیرضا کمال غریبی گفت که دو نفر از مصدومان در بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان گنبدکاووس بستری هستند.

انفجار در معدن زمستان یورت ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، رخ داد. این معدن در آزادشهر استان گلستان واقع است.

حسن صادقلو، استاندار گلستان، نیز اعلام کرد که این حادثه در عمق ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ متری زمین اتفاق افتاده است.

به دنبال این رخداد مرگبار، حسن روحانی، رئیس جمهور، در پیامی دستور داد تا «همه بخش ها و نهادها با هماهنگی از همه امکانات در دسترس برای تسریع امدادرسانی و نجات محبوس‌شدگان استفاده کنند».

در مقابل محمد دهقان، رئیس ستاد محمدباقر قالیباف، نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری، در حساب توئیتر خود نوشت: «به داد کارگران مظلوم معدن زغال سنگ برسید. دولت ۴ درصدی خسته غایب بزرگ بحران‌هاست.»

از سوی دیگر جعفر سرقينی، معاون امور معادن وزارت صنعت ایران، اعلام کرد که «سهم عمده» معدن یورت متعلق به بسیج است و این معدن متعلق به دولت نیست.

به گفته آقای سرقینی،«سهم عمده» اين معدن یعنی حدود ٢٠ درصد متعلق به «صندوق مهر ايرانيان» وابسته به بسيج، حدود ده درصد متعلق به «تكادو»، وابسته به شرکت «صنايع و معادن احيای سپاهان» و بخشی از آن متعلق به شرکت زغال سنگ «نگين طبس» است.

وی اعلام کرد که نزديک به ٥٠ درصد از سهم این معدن متعلق به كارمندان بازنشسته زغال‌ سنگ و مردم عادی است.

به گفته آقای سرقینی، كارشناسان اين معدن را «در زمره معادن كم‌ريسک» ارزيابی كرده‌ بودند.

علی ربیعی، وزیر کار ایران، شامگاه چهارشنبه به خبرگزاری صداوسیما گفت که علت وقوع انفجار و محبوس شدن کارگران در این معدن، اشتباه آنان برای روشن کردن لوکوموتیو حمل زغال سنگ «به شیوه باتری به باتری» بوده است.

در سال‌های گذشته نيز تعدادی از کارگران معادن ایران بر اثر حوادث در حين کار کشته و مجروح شده‌اند.

از جمله در سال ۹۳ در بر اثر انفجار در معدن گرانيت «قلعه خرگوشی» در اردکان استان يزد پنج نفر کشته شدند.

در اسفندماه سال ۹۲ نیز انفجار گاز در معدن «چشمه پودنه» زغال‌سنگ کوهبنان موجب کشته شدن سه نفر و زخمی شدن شش معدنچی ديگر شد.

XS
SM
MD
LG