لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

شکایت سینماگران ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای به دلیل «پخش بی‌مجوز»


رخشان بنی‌اعتماد
رخشان بنی‌اعتماد

وکیل ۵۰ سینماگر ایرانی که از ۲۰ شبکه ماهواره‌ای و یک شبکه اینترنتی به دلیل «پخش بدون مجوز» فیلم‌های سینمایی‌شان شکایت کرده‌اند خبر داد که دادگاه برای دو شبکه ماهواره‌ای که در ایران دفتر نمایندگی دارند قرار مجرمیت «صادر کرده» است.

عادل مقدس، وکیل این سینماگران، روز پنج‌شنبه، هشتم آبان، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که تعدادی از این ۲۰ شبکه ماهواره‌ای در ایران نمایندگی داشته و دفتر دو شبکه نیز در داخل ایران است.

آقای مقدس با اشاره به پیگیری این شکایت از شهریور سال ۹۰ تصریح کرد: «در نهایت در دادسرای فرهنگ و رسانه طرح شکایت شد و شکایت به شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت ارجاع داده شد و ۲۶ مهرماه در شعبه ۱۰۵۷ رسیدگی و قرار مجرمیت برای دو شبکه صادر شد.»

آقای مقدس اضافه کرد: «یکی از متهمان در دادگاه حاضر نشد. وکیل یکی دیگر از متهمان در دادگاه حاضر شد و دادگاه هم با توجه به نواقص پرونده و استعلامات قرار گذاشت این نواقص رفع و استعلامات انجام شود تا تصمیم نهایی را بگیرد.»

وی اشاره‌ای به نام این دو شبکه و دیگر شبکه‌هایی که این ۵۰ سینماگر ایرانی از آنها شکایت کرده‌اند نکرد.

فرشته طائرپور، کارگردان سینما، روز دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۹۱، خبر داده بود که وکلای دفتر حقوقی مربوط به ثبت کپی‌رایت فیلم‌ «سعادت‌آباد» در آمریکا، از يک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای به دلیل پخش غیرقانونی این فیلم شکایت می‌کنند.

حقوق مربوط به کپی‌رایت این فیلم به همراه چند فیلم دیگر در یک دفتر حقوقی در واشینگتن، ایالات متحده، به ثبت رسیده است.

پس از انتشار این خبر وب‌سایت بولتن‌نیوز روز ۱۵ اردیبهشت ۹۱ از شبکه «دیدار» به عنوان شبکه‌ای ماهواره‌ای نام برد که فیلم سعادت‌آباد و چند فیلم دیگر نظیر «حوالی اتوبان» را بدون مجوز پخش کرده است.

وکیل ۵۰ سینماگر ایرانی، چهره‌هایی چون رخشان بنی‌اعتماد، داریوش مهرجویی، جهانگیر کوثری، مجید مجیدی، رضا میرکریمی، کامبوزیا پرتوی، مهناز افضلی، حسن‌ پورشیرازی و ناصر صفاریان را از جمله شاکیان ۲۰ شبکه ماهواره‌ای ذکر کرده است.

به گفته آقای مقدس، رخشان بنی‌اعتماد، نماینده کارگردانان فیلم‌های بلند، فرشته طائر‌پور، نماینده تهیه‌کنندگان، کتایون شهابی، نماینده پخش‌کنندگان، مجتبی میرطهماسب، نماینده مستندسازان، و مجید برزگر، نماینده فیلمسازان فیلم کوتاه، به نمایندگی از دیگر سینماگران این پرونده را پیگیری می‌کنند.

او همچنین گفت: «هدف طرح دعوی ما این است که این مسئله منجر به گرفتن خسارت شود و ما با این نیت وارد شدیم که خسارت را بگیریم، اما هدف بزرگ‌تر ما این است که به قانون کپی‌رایت توجه ویِژه شود.»

وی در عین حال گفت که قانون کپی‌رایت موجود در کشور نیاز به تجدیدنظر دارد، «زیرا این قانون در دهه ۴۰ تصویب شده است و با مقتضیات روز هماهنگ نیست».

پیشتر امیر رئیسیان، یکی دیگر از وکلای ۵۰ سینماگر ایرانی، در روز پنجم آبان گفته بود که طبق قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان مصوب سال ۱۳۴۸ مجازات تا سه سال حبس برای جرم ارتکابی در این پرونده پیش‌بینی شده است.

با این حال وب‌سایت تابناک در گزارشی اشاره کرده است که اکثر «عوامل» شبکه‌های ماهواره‌ای مورد شکایت در آمریکا و بریتانیا حضور دارند و «احکام قضایی داخلی ایران در خاک این کشورها نافذ نیست».

XS
SM
MD
LG