لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

سقوط شهرداری تبریز به لیگ دسته اول به جرم تبانی


با محرز شدن اتهام تبانی تیم فوتبال شهرداری تبریز برای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران، این لیگ برتری محکوم به حضور مجدد در لیگ دسته اول شد. بسیاری از عوامل این تیم از مدیرعامل تا سرمربی، کمک مربیان و بازیکنان نیز با جریمه نقدی و محرومیت مواجه شده‌اند.

کمیته انضباطی با صدور احکامی که در تاریخ فوتبال ایران بی‌سابقه است، ۴۲ بازیکن و مربی را متخلف دانسته و عمده اتهامات این افراد را قرار گرفتن در دایره «پیشنهادات نامشروع و تبانی» عنوان کرده است.

عوامل تیم شهرداری تبریز با اقداماتی «برخلاف اخلاق ورزشی و بازی جوانمردانه» نتایج برخی مسابقات را تعیین کرده‌اند که در نهایت به صعودشان به لیگ برتر منتهی شده است.

طبق اعلام کمیته انضباطی، این باشگاه با ایجاد ارتباطات غیرقانونی زمینه را برای همکاری نامشروع فراهم ساخته که با احراز مکالمات تلفنی و اقرار افراد در پرونده ثبت شده است.

همکاری مستقیم عوامل چند تیم دیگر با فراز کمالوند، سرمربی شهرداری، باعث اخذ نتیجه دلخواه در چند مسابقه از جمله بازی با تیم‌های یادآوران شلمچه، شهرداری بندرعباس، فولاد یزد و راهیان کرمانشاه شده که مدارک آن مانند اعترافات، فیلم مسابقات و نظریه هیئت کارشناسی در کمیته انضباطی موجود است.

این کمیته همچنین از پرداخت رشوه به افراد جهت رقم زدن نتیجه مسابقه از جمله پرداخت سکه بهار آزادی به یکی از بازیکنان تیم راهیان کرمانشاه خبر داده. اقرار فرد گیرنده سکه‌ها نزد مراجع قضایی موجود است.

اقدام سازمان‌یافته برخی مسئولان و بازیکنان برای پرداخت رشوه به عوامل یک تیم دیگر و آثار جابه‌جایی پول در سیستم بانکی نیز در پرونده منعکس است.

فراز کمالوند، سرمربی شهرداری تبریز، به پرداخت سیصد میلیون ریال جریمه و دو سال محرومیت از کلیه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال محکوم شده. صادق ورمزیار دستیار او که بازیکن سابق استقلال و تیم ملی ایران است، دقیقاً همین جریمه را متحمل شده است.

پیمان صاحب‌جمعی دستیار دوم و سعید ورمزیار بازیکن شهرداری تبریز هم سیصد میلیون ریال جریمه شده‌اند و هجده ماه محروم.

فرهاد صداقت، سرپرست شهرداری تبریز، صد میلیون ریال جریمه شده و یک سال محروم، میرمعصوم سهرابی مدیرعامل شهرداری تبریز نیز با حکم دویست میلیون ریال جریمه و شش ماه محرومیت مواجه شده است.

شیث رضایی کاپیتان شهرداری تبریز که در پرسپولیس با سرمربی‌گری علی دایی و افشین قطبی نیز در چند نوبت اخراج شده و بازیکنی پرحاشیه بود دویست میلیون ریال جریمه شده. علی علیزاده و مهدی واعظی از همین تیم هر یک پنجاه میلیون ریال جریمه شدند.

یکی از بازیکنان تیم راهیان کرمانشاه که هویت او فاش نشده به پرداخت چهل میلیون ریال جریمه نقدی و شش ماه محرومیت از کلیه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال محکوم شده است.

محکومیت بقیه تیم‌ها به جرم تبانی

تیم یادآوران شلمچه به حضور در دسته سوم لیگ آزادگان محکوم شد. محمد عارف‌نیا مشاور مربی، ایوب غزی مربی و منصور چلداری سرپرست این تیم به پرداخت یکصد میلیون ریال جریمه و دو سال محرومیت از کلیه فعالیت‌های فوتبالی محکوم شدند. مجید ناصری مدیرعامل این باشگاه هم باید یکصد میلیون ریال بپردازد.

عبدالمجید باقری‌نیا سرمربی استقلال صنعتی خوزستان صد میلیون ریال جریمه شده و هجده ماه محرومیت را هم باید تحمل کند. بهمن روشنایی سرپرست این تیم یکصد میلیون ریال جریمه شده و یک سال محروم. علی پورکیانی قائم‌مقام همین باشگاه باید پنجاه میلیون ریال جریمه را واریز کند، او یک سال هم محروم شده.

عبدالرضا سعدی، رسول حلفی و حبیب موسوی از فعالان فوتبال به پرداخت پنجاه میلیون ریال جریمه و یک سال محرومیت از کلیه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال محکوم شدند. سایر محکومین با میزان جریمه نقدی و محرومیت در ادامه معرفی شده‌اند.

حیدرعلی کامیاب مدیرعامل وقت باشگاه برق شیراز: پنجاه میلیون ریال جریمه و یک سال محرومیت
محسن زاهدی بازیکن باشگاه برق شیراز: پنجاه میلیون ریال و یک سال محرومیت
عبدالحمید رمضانی مدیرعامل پاس همدان: پنجاه میلیون ریال جریمه و شش ماه محرومیت
امید طیری سرمربی پاس همدان: پنجاه میلیون ریال جریمه و شش ماه محرومیت
علی خلفی مسئول روابط عمومی پاس همدان: چهل میلیون ریال جریمه و شش ماه محرومیت
فریدون میرترابی مربی فوتبال: چهل میلیون ریال جریمه و شش ماه محرومیت
هادی موسوی بازیکن فولاد یزد: پنجاه میلیون ریال جریمه و یک سال محرومیت
مصطفی افخمی مربی شهرداری بندرعباس: پنجاه میلیون ریال جریمه و یک سال محرومیت
پژمان شاه‌پری و شاهین مجیدی از شهرداری بندرعباس: پنجاه میلیون ریال جریمه و یک سال محرومیت
نادر دست‌نشان سرمربی سایپا شمال: یکصد میلیون ریال جریمه و یک سال محرومیت
رضا نیکزادی سرپرست سایپا شمال: چهل میلیون ریال جریمه و یک سال محرومیت
احد الیاسی سرپرست شهرداری یاسوج: پنجاه میلیون ریال جریمه و شش ماه محرومیت
جمشید غدیری سرمربی وقت شهرداری یاسوج: یکصد میلیون ریال جریمه و یک سال محرومیت
سرتیپ طاهری مربی شهرداری یاسوج: چهل میلیون ریال جریمه و یک سال محرومیت
محمد پورمند، اتابک نمازی، میلاد جعفری و وحید کارگر بازیکنان شهرداری یاسوج: شصت میلیون ریال جریمه و شش ماه محرومیت
محمد مهدی ورنکش، رضا طلبه و مرتضی مولایی بازیکنان یادآوران شلمچه و مرتضی هاشم‌زاده بازیکن شهرداری تبریز: چهل میلیون ریال جریمه نقدی

طبق اعلام کمیته انضباطی پرونده علی‌اکبر روشنی پزشک تیم اتکای گلستان، علی گلی، نادر باقری، مرتضی کریمی و چند بازیکن و مربی دیگر کماکان مفتوح است.
XS
SM
MD
LG