لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

وزیر بهداشت: ممنوعیت پیوند اندام ایرانی‌ به خارجی‌ برای حفظ حرمت ایرانی‌ها است


حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت

در واکنش به انتشار گزارش‌هایی ضد و نقیض از مرگ دختربچه‌ای اهل افغانستان، وزیر بهداشت روز سه‌شنبه ضمن توضیح در این باره، اعلام کرد که بر اساس قانون پیوند اندام از ایرانی به خارجی «برای حفظ حرمت ایرانی‌ها» ممنوع است.

به گفته حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در دولت حسن روحانی، در گزارش خبرگزاری فارس در روز سه‌شنبه، دوم شهریورماه، «حدود یک سال و نیم پیش شورای عالی پیوند قانونی مصوب کرد که بر اساس آن پیوند اندام ایرانیان به اتباع خارجی ممنوع است».

آقای قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با دفاع از این قانون آن را برای «حفظ حرمت ایرانی‌ها» لازم دانسته است.

او افزود: «خیلی زشت است که اتباع خارجی اجازه داشته باشند برای پیوند عضو به ایران بیایند و اندام ایرانیانی که مستمند هستند را بخرند و به خود پیوند بزنند.»

به گفته وزیر بهداشت ایران، این قانون جز چند کشور «در همه جای دنیا وجود دارد» و دولت‌ها «معمولا» اجازه پیوند شهروندان خود به اتباع خارجی را نمی‌دهند.

به گفته این مقام جمهوری اسلامی، قانون تنها «در موارد اورژانس» به وزیر اجازه داده است در اجرای آن استثنا قائل شود.

گرچه از تصویب قانون مربوط به پیوند اعضا در ایران بیش از یک سال می‌گذرد، وزیر بهداشت در واکنش به گزارش‌هایی مجبور به توضیح آن شده است که هفته گذشته درباره اتفاقی در بیمارستان نمازی شیراز منتشر شد و تکذیبیه‌هایی را به دنبال داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان روز جمعه، ۲۹ مردادماه، از قول پدر یک دختر ۱۲ ساله افغان به نام لطیفه رحمانی نوشت که خودداری پزشکان در شیراز از انجام عمل پیوند عضو٬ باعث مرگ لطیفه شده است.

لطیفه رحمانی به علت «مشکل کبد» در بیمارستان «نمازی» شیراز بستری شده و باید از پدرش «عضو» دریافت می‌کرد. اما به گفته پدر این دختر افغان «پزشکان٬ به دلیل غیرمجاز بودن لطیفه و خانواده‎اش از این عمل سرباز زدند».

در حالی که خبرگزاری‌‌های فارس و تسنیم نیز گزارش‌های مشابهی از وضعیت این دختر افغان و علت مرگ وی منتشر کرده‌ بودند، وب‌سایت سلامت آن‌لاین در گزارشی علت مرگ این دختر افغان را «عدم آمادگی هر دو نفر [پدر و دختر برای انجام عمل پیوند]» اعلام کرد.

این وب‌سایت به نقل از علی بهادر٬ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت که «این بیمار در شرایط نامساعدی برای پیوند قرار داشت و امکان پیوند از جسد نیز برای وی وجود نداشت».

این نکته‌ای است که وزیر بهداشت نیز روز سه‌شنبه یادآور شده و گفت که «بیمار به هیچ وجه به خاطر نبود عضو فوت نکرده و قرار بوده پدر وی بخشی از کبد خود را برای پیوند به او بدهد که متاسفانه زمان کافی وجود نداشته و کودک فوت کرده است».

او در ادامه رسانه‌ها را به «بی‌ملاحظگی» متهم کرده و گفت که «برخی سعی کردند تقابل ایجاد کنند بین ملت ایران و مردم خوب افغانستان».

XS
SM
MD
LG