لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۸

وزیر کشور: هزینه مناظره‌های زنده سال ۸۸ بسیار بالا بود


وزیر کشور دولت حسن روحانی با دفاع از پخش «ضبط شده» مناظر‌ه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، مناظره‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸ را یادآور شد که به گفته او «هزینه بالایی» به کشور وارد کرد.

به گزارش روز شنبه، دوم اردیبهشت، در خبرگزاری مهر٬ عبد‌الرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در جمع خبرنگاران گفت که چهار عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات٬ رای به پخش «ضبط‌‌شده» مناظره‌های انتخاباتی داده‌اند.

آقای رحمانی فضلی افزود که «برنامه‌های زنده سال ۸۸ و هزینه‌ای که به کشور وارد کرد، بسیار بالا بود. کدورت‌ها و ابهامات بسیار زیاد بود و باید جلوی این کدورت‌ها گرفته شود».

در چند هفته گذشته اشاره مستقیم و غیرمستقیم به حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ که به اعتراضات دامنه‌دار انجامید و ماه‌ها ایران را در صدر اخبار جهان قرار داد ترجیع‌بند چندین مقام جمهوری اسلامی بوده است.

وزیر کشور روز شنبه همچنین این موضوع را مطرح کرد که «باید ببینیم در مناظره‌های زنده چه چیزهایی مطرح می‌شود که در مناظره‌های ضبط شده نمی‌شود».

آقای رحمانی فضلی اضافه کرد که نگرانی در مورد سانسور مناظره‌های ضبط شده وجود ندارد و «کسی نمی‌تواند به جز مواردی که مصداق تهمت، خلاف و برهم‌زننده شئونات است، موضوعی را از مناظره‌ها خارج کند.»

وزیر کشور با دفاع از این تصمیم کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات گفت که «من به عنوان وزیر کشور فقط انتخابات را برگزار نمی‌کنم، باید امنیت را هم لحاظ کنم.»

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی خواستار برگزاری انتخابات در «امنیت کامل» هستند و رسانه‌ها نیز از «بیان تحلیل‌ها و حدسیات که باعث ایجاد کدورت می‌شود دوری» کنند.

وی با انتقاد از برخورد «سیاسی» برخی رسانه‌ها در خصوص پخش «ضبط‌‌شده» مناظره‌ها هم گفت که حسن روحانیدر دو تماس تلفنی با وی به این تصمیم اعتراض کرده است.

وزیر کشور در عین حال افزود که «اگر استدلال‌ها و قرائن موجود درست باشد من موافقم که مناظره‌ها زنده» برگزار شود.

به گفته این مقام، رای نهایی درباره برگزاری زنده یا ضبط شده مناظره نامزدهای انتخابات ریاست ‌جمهوری روز شنبه در جلسه کمیسیون نظارت امنیت انتخابات اعلام می‌شود.

تصمیم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌ جمهوری مبنی بر پخش مناظره‌ نامزد‌های انتخاباتی به صورت ضبط شده با اعتراض‌های قابل توجهی در فضای سیاسی ایران مواجه شد.

حسن روحانی نیز به عنوان یکی از نامزد‌های این دوره از انتخابات خواستار بازنگری در این تصمیم شده است.

ابراهیم رئیسی یکی دیگر از نامزدهای اصولگرا نیز اعلام کرد ترجیحش حضور در مناظره زنده است.

محمدباقر قالیباف هم که نامزد ریاست‌ جمهوری است ابراز امیدواری کرده کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات با درخواست عمومی برای برگزاری «مناظره‌ آزاد و زنده» موافقت کند.

وزیر کشور با وجود این درخواست‌ نامزد‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری٬ بار دیگر به طور تلویحی بر قطعی بودن مصوبه مذکور تاکید کرده و گفت که پخش زنده مناظره‌ها می‌تواند فضای کشور را ناامن کند.

این اظهارات رحمانی فضلی در شرایطی بیان می‌شود که برخی از تحلیل‌گران سیاسی پخش زنده مناظره‌ نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را یکی از عوامل آغاز نا‌آرامی‌ها در آن سال نام می‌برند.

در این مناظره‌های انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد ادعاهایی درباره برخی نامزد‌ها و سایر مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کرد که، به عقیده بسیاری، به تنش سیاسی در کشور منجر شد.

وزیر کشور دولت حسن روحانی هم با اشاره به وقایع آن سال نیز به طور تلویحی گفت که پخش مناظره‌های زنده از عوامل حوادث سال ۸۸ بوده است.

برخی از رسانه‌‌ها و فعالان سیاسی محافظه‌کار نیز نظری متفاوت از وزیر کشور و اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات دارند و معتقدند که این تصمیم به سود حسن روحانی تمام خواهد شد.

این دسته از محافظه‌کاران همچنین حضور اسحاق جهانگیری٬ معاون اول حسن روحانی در این دوره از انتخابات را برنامه از پیش طراحی شده دولت برای تشریح اقدامات چهار سال گذشته در مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی ارزیابی کرده‌اند.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG